Porilaine

Kenen kuuluu väistää Etelärannan ja Yrjönkadun risteyksessä?

Kokenut komisario Tuomo Katajisto tuntee Porin liikenteen solmukohdat.

Veera Korhonen
Kenen kuuluu väistää Etelärannan ja Yrjönkadun risteyksessä?

Karjarannan suunnasta tulevilla autoilijoilla ei ole velvollisuutta väistää Karjarannan ja Yrjönkadun risteyksessä ajavia pyöräilijöitä.

Marja-Kristiina VainelaPori

Pori on ihanteellinen kaupunki pyöräilijälle. Kaupunki on tasainen ja pyörätieverkostoa on paljon.

Vaikka olosuhteet ovat hyvät ja liikennettä on paikoin runsaasti, liikennesäännöt eivät ole selvät kaikille.

Otetaanpa esimerkiksi Etelärannan ja Yrjönkadun risteys. Kyseistä kohtaa remontoitiin hiljattain niin, että Etelärannan ylittävää suojatietä siirrettiin muutama metri länteen päin.

Risteystä kohennettiin erityisesti liikenneturvallisuuden takia. Porin sillan tuntumassa on paljon trafiikkia, sekä kevyttä liikennettä että autoilijoita. Vauhti on monella menijällä kova, joten tienylityspaikkaa oli tarvetta kohentaa jo senkin vuoksi, ettei risteykseen voisi paahtaa pyörällä ihan sumeilematta ja vauhtia yhtään hidastamatta.

Veera Korhonen
Karjarannan suunnasta tulevilla autoilijoilla ei ole velvollisuutta väistää Etelärannan ja Yrjönkadun risteyksessä ajavia pyöräilijöitä.

Karjarannan suunnasta tulevilla autoilijoilla ei ole velvollisuutta väistää Etelärannan ja Yrjönkadun risteyksessä ajavia pyöräilijöitä.

Tällä viikolla vietetään pyöräilyviikkoa. Kysytäänpä siis asiantuntijalta, milloin pyöräilijän tulisi väistää ja milloin taas autoilijan vaikka tässä risteyksessä?

–Nykyiset väistämissäännöt ovat olleet voimassa jo vuodesta 1997, mutta kaikki eivät niitä tunne edelleenkään, komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisilaitokselta pohjustaa.

–Väistämisestä voi tiivistetysti sanoa, että suoraa tienosuutta ajavan autoilijan ei tarvitse väistää pyörätieltä suojatielle tulevaa pyöräilijää, paitsi silloin, jos tämä taluttaa pyöräänsä eli on jalankulkija. Autoilijan on väistettävä suoralla tienosuudella myös silloin, jos hänellä on väistämisvelvoitetta osoittava liikennemerkki.

Kääntyvän autoilijan kohdalla tilanne kääntyy päinvastaiseksi, eli hänen on kääntyessään väistettävä kaikkea kevyttä liikennettä. 

Suojatien voi ylittää pyöräilemällä, jos se muodostaa pyörätien jatkeen. Porissa tällaisissa paikoissa suojatiemerkintä on katkottu. Suojatie ei kuitenkaan velvoita autoilijaa väistämään pyöräilijää.

Etelärannan ja Yrjönkadun risteyksessä tämä kaikki tarkoittaa siis sitä, että lännestä eli Karjarannan suunnasta tulevien autoilijoiden ei tarvitse väistää risteykseen sivulta porhaltavia pyöräilijöitä. Sen sijaan Porin sillalta tai keskustan suunnalta saapuvien, Etelärantaan kääntyvien autoilijoiden on väistettävä kaikkia risteyksessä kevyenliikenteenväylää pitkin kulkevia.

Autoilija toki saa antaa pyöräilijälle tietä, vaikka pyöräilijällä olisikin väistämisvelvoite. Tämä tapa saattaa kuitenkin totuttaa pyöräilijät siihen, että heillä on aina oikeus hurauttaa tien yli ennen autoilijoita. Se voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Veera Korhonen
Risteykseen kääntyvien autoilijoiden on aina väistettävä kaikkia risteyksessä liikkuvia kevyen liikenteen kulkijoita.

Risteykseen kääntyvien autoilijoiden on aina väistettävä kaikkia risteyksessä liikkuvia kevyen liikenteen kulkijoita.

Seisomme Katajiston kanssa Etelärannan ja Yrjönkadun risteyksessä aurinkoisena aamupäivänä. Moni pyöräilijä laskettelee tukka putkella Porin siltaa alas, mutta vauhti hidastuu merkittävästi ja meno muuttuu suorastaan epävarmaksi, kun porhaltaja havaitsee risteyksessä seisovan poliisin.

Tuomo Katajistoa hymyilyttää. Hän kyllä tietää univormuun pukeutuneen hahmon vaikutuksen ohilipuvaan liikenteeseen.

–Kyllä me poliisit yritämme mahdollisuuksien rajoissa valvoa myös pyöräliikennettä. Usein sitä meiltä toivotaan ja ihmetellään, miksei poliisi ei tee valvontaa enemmän. Mutta sitten kun teemme, saa lukea tekstaripalstalta, että eikö poliisilla ole tähdellisempiäkin töitä.

Kokeneella poliisimiehellä on tiedossa muitakin liikenteen solmukohtia Porista. Yksi niistä on poliisilaitoksen liikenneympyrä, josta pois kääntyessään kuljettajan on väistettävä tietä ylittävää kevyttä liikennettä. Varsinkin Tiilimäen suuntaan poistuttaessa aiheutuu tämän tästä vaaratilanteita, kun toista kaistaa ajava autoilija antaa tietä suojatien ylittäjälle, mutta viereisen kaistan autoilija suhahtaa eteenpäin täyttä häkää.

Tämä on yleisempikin ongelma Porissa sellaisilla tieosuuksilla, joilla on kaksi samansuuntaista kaistaa vierekkäin.

Puhetta on kuulemma ollut siitä, että poliisilaitoksen liikenneympyrästä tehtäisiin vain yksikaistainen. Se saattaisi kuitenkin aiheuttaa liikenteen sumppuuntumista vilkkaasti liikennöidyllä alueella.

Veera Korhonen
Turvallisin tapa ylittää suojatie on pyöräilijälle se, että hyppää alas satulasta ja taluttaa pyörän tien yli.

Turvallisin tapa ylittää suojatie on pyöräilijälle se, että hyppää alas satulasta ja taluttaa pyörän tien yli.

Joustavuuden ja liikennesääntöjen noudattamisen lisäksi Tuomo Katajisto toivoo kaikilta liikenteessä liikkuvilta kykyä "silmäpeliin".

–Kannattaa tarkasti seurata, mitä muut liikkeellä olevat ovat tekemässä. Katsekontakti auttaa siinä kovasti.

–Ja pyöräilijöille neuvoksi: jos on vähänkään epävarma muiden puuhista, tai jos oma pää ei enää käänny riittävästi, kannattaa hypätä pois pyörän päältä ja taluttaa pyörä risteyksen yli. Pyöräilijä jää kuitenkin aina toiseksi pyörän ja auton törmätessä, kokenut komisario muistuttaa.


Kommentit (20)

  • Nimetön

    ”Vaikka olosuhteet ovat hyvät ja liikennettä on paikoin runsaasti, liikennesäännöt eivät ole selvät kaikille. ”

    Kuten jo useita kertoja on käynyt ilmi, Suomen sekavat väistämisvelvollisuudet eivät ole selviä kenellekään. Ei esimerkiksi testiin osallistuneelle poliisille, eivät autoilijoille, eivätkä jalankulkijoille. Säännöt pitäisi uudistaa kokonaan, mielellään järkeä käyttäen kerrankin. Idealismista pitäisi päästä eroon ja hyväksyä se, että autoa ajava ei koskaan näe ympäristöään yhtä hyvin kuin jalankulkija, ei vaikka seisoisi autolla paikoillaan.

  • Kärkikolmio

    Länsi-Porin Prisman kohdalla on kärkikolmiot katua ylittäville pyöräilijöille. Eli pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä. Mutta sitten on näitä yltiökohteliaita autoilijoita jotka lyövät jarrut lukkoon ja aiheuttavat peräänajoja ja vaaratilanteita nähdessään jossakin kymmenien metrien päässä pyöräilijän.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio