Marja-Kristiina VainelaPori

Aikaa siihen kuluu ja varsin paljon rahaakin, mutta ei sen niin väliä: porilainen Juha-Matti Lavonen harrastaa lentokonebongausta niin, että hän pyrkii matkustamaan mahdollisimman monilla eri konetyypeillä ja eri yhtiöiden koneilla.

26-vuotiaalla miehellä on takanaan jo valtava määrä lentokilometrejä ja kymmenittäin eri konetyyppejä. Joukossa on harvinaisuuksiakin.

Lavosen innostus lentokoneisiin syttyi jo nuorella iällä.

–Olin ala-asteella, kun ymmärsin, kuinka hienoja lentokoneet oikein ovat. Aloitin harrastukseni "perinteisellä" lentokonebongauksella, eli kävin kuvaamassa eri lentokoneita Porin lentokentällä, Lavonen muistelee.

–Koneen kyytiin pääsin ensimmäisen kerran 13–14-vuotiaana. Lensin perheeni kanssa tuolloin Helsinkiin.

Juha-Matti Lavosen kaltainen lentokoneharrastaja ottaa lentämistään koneista irti kaiken mahdollisen tiedon.

–Kun tietää koneen rekisterin, lentokoneharrastajien ylläpitämiltä sivuilta on mahdollista lukea monenmoista asiaa: koneen tekniset tiedot ja sen, minkälainen koneen historia on ollut ja mille yritykselle se on kuulunut.

Vanhin kone, jolla Lavonen on lentänyt, on 1942 valmistunut DC-3. Hän on päässyt myös aivan uudenkarheiden koneiden kyytiin.

Lavonen on valmis näkemään vaivaa lentääkseen eri koneilla.

–2013 matkustin Oslon kautta Moskovaan, jotta pääsisin venäläisen Aeroflotin Iljushin IL-96:n kyytiin. Matkasin sillä Istanbuliin. Kyseinen konetyyppi otettiin pian pois liikenteestä, ja siksi halusinkin lentää sillä. Olen ollut myös esimerkiksi chileläisen, indonesialaisen ja singaporelaisen koneen kyydissä Euroopan sisäisellä lennolla.

Ihan mihin tahansa kyytiin ei lentokonebongarikaan suostu. Lavonen ei lennä niin sanotulle mustalle listalle joutuneiden tai tietyille maille kuuluvien lentokoneyhtiöiden koneilla.

–Niillä yhtiöillä on usein niin pahoja talousvaikeuksia, ettei niillä ole varaa uusia koneitaan tai edes huoltaa niitä kunnolla. Siksi on saattanut sattua onnettomuuksiakin. Mustan listan koneita ei yleensä päästetä edes Euroopan ilmatilaan.

Yksi hienoimmista lentokokemuksista Juha-Matti Lavosella on ollut Kittilä–Helsinki-väli Finnairin Airbus A330-300 koneella. Koneen henkilökunta oli pannut merkille nuoren miehen innostuksen ja pyysi häntä koneen ohjaamoon.

–Varmaan asiaan vaikutti se, että matkustajia oli 300 hengen koneessa vain kourallinen. Mutta minä pääsin ohjaamoon ja sain olla siellä aivan matkan loppuun asti. Se oli kyllä hienoa!

Vaikka Lavonen on reissannut niin monen eri lentoyhtiönkin koneella, hän rankkaa meidän oman Finnairimme yhdeksi maailman parhaimmista.

–Finnairin koneessa saa todella kohteliasta ja ammattitaitoista palvelua. Samaten maahenkilökunta osaa asiansa.

Maailman lentokentillä tuntuu aina upealta, kun kymmenien muiden koneiden keskellä näkee tutut sinivalkoiset siivet.

Vaikka Juha-Matti Lavonen on rakastanut lentokoneita pienestä asti, ainakaan vielä hän ei toimi niiden parissa ammatikseen. Hän on Porin Puuvillan Citymarketissa maitopuolen vastaavana.

–Harrastukseni tiedetään töissä varsin hyvin. Hienosti olen saanut vapaitakin järjestymään reissuilleni, kunhan vain olen kertonut asiasta ajoissa.

–Minut tunnetaan töissä myös kävelevänä lentoaikatauluna. Jos joku tuttavani on kiinnostunut lähtemään jonnekin matkalle, selvitän mielelläni hänelle aikataulut ja edullisimmat hinnat.


Kommentit (1)

  • Veskula

    Lavosen kuvat ovat laadultaan parhaita ja niitä on ilo katsella.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös