Porilaine

"Hyvä myyjä voi saada asiakkaan näkemään itsensä uudessa valossa"

Muotitavaratalo Ratsula sai paljon ääniä kyselyssä, jossa tiedusteltiin, missä Porissa saa hyvää asiakaspalvelua.

Hanna Laasanen
"Hyvä myyjä voi saada asiakkaan näkemään itsensä uudessa valossa"

Jenni Lindberg, Paula Toroska, Sari Rajala, Sisko Itävalo ja Hanne Siitonen ovat Muotitavaratalo Ratsulan työstään innostunutta henkilökuntaa.

Marja-Kristiina VainelaPori

Porilaine kyseli hiljattain, mistä Porissa saa hyvää palvelua. Kyselyyn vastattiin innokkaasti, ja paljon mainintoja sai muun muassa Muotitavaratalo Ratsula.

Joukko Ratsulan myyjiä, Sisko Itävalo, Hanne Siitonen, Sari Rajala, Paula Toroska sekä ompelimossa työskentelevä Jenni Lindberg tietävät, että hyvän palvelun takaa oikea asenne. Myyjän työssä on eduksi, että on kiinnostunut ihmisistä sekä myytävästä tuotteesta.

–Meillä on myynnissä paljon eri tuotteita, joten uteliaisuudesta on hyötyä: myyjän pitää tietää sekä myymälän valikoimat että tuotteiden ominaisuudet, naiset kertovat.

–Meitä myös koulutetaan paljon. Siitä huolehtivat sekä tavarantoimittajat että työnantaja. Lähes kaikilla Ratsulan myyjillä on suoritettuna pukeutumisneuvojan tutkinto.

Myös työ- ja jopa elämänkokemus auttavat. Myyjän harjaantunut silmä sanoo, minkälainen vaate tai asuste asiakkaalle voisi sopia. Myyjän tehtävänä on myös kannustaa asiakasta kokeilemaan sellaista tuotetta, jota tämä itse ei ehkä keksisi harkitakaan.

Näin asiakas yllättyy usein iloisesti, ja näkee ehkä itsensäkin uudessa, entistä positiivisemmassa valossa.

Ratsulaan tullaan välillä asioimaan välillä kaukaakin. Erityisesti jazzviikolla vieraspaikkakuntalaisia käy ostoksilla vilkkaasti.

Kaikkein eniten sekä porilaiset että muutkin asiakkaat kaipaavat apua juhlapukeutumiseen. Kun ostetaan juhlavaate, siihen halutaan myös tyyliin sopivat asusteet. Myyjä auttaa niiden etsimisessä.

–On myös tilanteita, kun joku haluaa panna koko puvustonsa uusiksi vaikka työelämään palaamisen tai vaatekoon muuttumisen takia. Silloin kaivataan usein apua.

–Varsinkin miehet toivovat palvelua vaatekaupassa. He arvostavat sitä, että myyjä kiikuttaa heille näytille sopivia vaihtoehtoja. Naiset ehkä tykkäävät etsiä ja kokeilla tuotteita omatoimisemmin.

Työpaikan hyvä henki heijastuu myös asiakaspalveluun. Ratsulan myyjät kehuvat kannustavia ja toimeen tarttuvia esimiehiään, työpaikkansa juhlia ja sitä, miten koko talon henkilökunta kokee olevansa osa isoa perhettä.

–Palvelun on oltava ystävällistä ja auttavaista kautta linjan. Se lähtee jo siitä, miten vastataan puhelimeen ja miten asiakasta tervehditään, kokenut henkilökunta tietää.


Kommentit (12)

  • Iso mies

    Ainoa isojen miesten vaatetusliike Porissa josta saa ammattitaitoista palvelua ja on valikoimaa isoista vaatteista. Marketeissa ja muissa alan liikkeissä voi joskus löytää isonkin vaatteen mutta ei löydä ammattitaitoista myyjää avustamaan.

  • Asiakas kas

    Ratsulassa on hinnat vähintään kohdallaan, jos on palvelukin, siksi ostan pääasiassa muualta joissa taso ei ole näin vaativaa ja arvokasta.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio