Uusi ylväs silta irrotti tulpan Noormarkun retkeilyreitiltä – vanhan sillan lahottua retkeilijät loikkivat joen yli riskipelillä

Hanhijoen ylittävä puusilta rakennettiin työllistettyjen voimin. Kesällä tanssitaan ehkä siltatansseja.

Uuden sillan rakentaminen oli vaikea ja työläs homma, mutta nyt komea, 34-metrinen silta on valmis. Sen ympäristöä siistitään vielä.

20.12.2022 6:00

Pori

Nyt kelpaa kulkea Noormarkun retkeilyreitillä, sillä sen kruununa on Hanhijoen ylittävä upouusi ja komea silta. Aivan hiljattain valmistunut täyspuinen silta on osa nykyistä Porin karhureitistöä.

34-metrisen sillan suunnittelusta, piirtämisestä ja työn valvonnasta vastaava Kauko Heikkilä kertoo, että uusi silta rakennettiin kestopuusta, pitkistä pylväistä ja eri levyisistä lankuista.

”Liitokset tehtiin, sovitettiin erityisen tarkasti sahaten, veistäen ja taltaten. Liitokset kiinnitettiin ruostumattomilla ruuveilla ja galvanoiduilla teräspulteilla. Kantavien rakenteiden yhdistämiset kiinnitettiin ruostumattomilla kierretangoilla. Myös betoni valmistettiin työmaalla”, hän luettelee.

Kyseisellä paikalla sijaitsi jo aiemmin silta, mutta se oli vuosien saatossa mennyt jo huonoon kuntoon. Siitä oli runsaasti haittaa, sillä huonokuntoinen silta toimi ikään kuin tulppana koko reitillä kulkemiselle. Retkeilijät myös loikkivat Hanhijoen ylitse riskeistä välittämättä, mistä aiheutui heille vaaraa.

Uuden sillan rakennustöihin päästiin 2017. Työt aloitettiin vanhan sillan purkamisella.

”Aikaa töiden etenemiseen meni kauan, sillä työntekijät ehtivät vaihtua näiden vuosien aikana moneen kertaan. Kaikki rakennustöihin osallistuneet olivat nimittäin Porin luontopajalaisia, siis työllisyyspalveluiden kautta pajaan tulleita, yleensä pitkäaikaistyöttömiä”, kertoo luontopajan esimies Mikko Kataja.

Uuden porukan tullessa etukäteen ei voinut koskaan tietää, millaista ammattitaitoa juuri tästä ryhmästä löytyy.

Sillanrakennus ei ollut kokeneillekaan tekijöille helppoa, sillä olosuhteet olivat paikoin vaikeat.

”Hanhijoen veden korkeusvaihtelu yllätti monessa mielessä. Vaihteluväli oli yli kaksikin metriä”, Kauko Heikkilä kertoo.

”Jouduimme nostamaan siltaa rakennustöiden aikana vedenkorkeuden takia kahteen kertaan”, Mikko Kataja täydentää.

Sillan alla voimalla virtaava vesi oli hankala asia myös työturvallisuuden kannalta. Raskaan siltamateriaalin nostelu ja sovitus sekä kiinnitys eivät olleet helppoja töitä ilman minkäänlaisia nostokoneita tai -laitteita.

”Siltaa rakentavat henkilöt olivat uskomattoman taitavia moniosaajia ja työhönsä sitoutuneita tekijöitä. Lopputulosta voidaan pitää hyvänä, vaikka työntekijät eivät aikaisemmin olleet tämänlaatuista ja -kokoista siltaa rakentaneetkaan”, Kauko Heikkilä kehuu.

Nyt komea silta on siis käyttövalmis. Mikko Kataja kertoo, että työt jatkuvat kuitenkin siivouksella ja ympäristön siistimisellä. Esimerkiksi vanhan sillan jäänteet odottavat alueella yhä pois viemistä.

Silta sijaitsee pitkän, luonnonkauniin koskiosuuden päällä, jossa myös Hanhijoki ja Noormarkunjoki yhtyvät. Sillan vieressä on myös tauko- ja tulentekopaikka. Alueelle on siis odotettavissa varsinkin kesäaikaan runsaasti kulkijoita.

”Saatamme järjestää kesemmällä myös siltatanssit”, Mikko Kataja lupailee.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut