Pyöräilijöille suunnattu hokema on sekä viisas että vaarallinen

Väitän, että ajatusmalli pyöräilijöiden nöyryysvelvoitteesta on omiaan rohkaisemaan autoilijoita ajamaan risteyksiin huolettomammin ja suuremmalla nopeudella.

21.9. 17:15

Pori

Viime viikolla Porilaine-lehdessä julkaistu juttu Porin liikenneympyröiden vaarallisuudesta kirvoitti arvatenkin runsaasti keskustelua verkossa. Kymmenien kommenttien joukossa oli riemastuttavan paljon hyvää pohdintaa, mutta myös asenteellisuutta ja poteroihin kaivautumista.

Yksi autoilevan kansanosan suosima hokema on ruoskia kevyttä liikennettä nöyryyteen muistuttamalla heidän haavoittuvaisuudestaan onnettomuustilanteissa. ”Auton ja polkupyörän törmätessä pyöräilijä häviää aina.” ”Sairaalassa maatessa ei paljon lämmitä, että oli oikeassa.”

Tämä usein verkko- ja somekeskustelussa esiintyvä kansanviisaus on yksilön tasolla järkevä. Ekaluokkalaista liikenteen keltanokkaa koulutielle opastaessa on aina syytä muistuttaa, ettei lähestyvän autoilijan ajokuntoon, liikennesääntöjen noudattamiseen tai havainnointikykyyn ole luottamista. Parempi olla ylivarovainen kuin jäädä auton alle.

Julkisessa keskustelussa liikenteen turvallisuudesta mantra on silti suorastaan vaarallinen. Käytännössä se on yritys hälventää ja vähätellä autoilijoiden vastuuta liikennesääntöjen ja erityisesti väistämisvelvollisuuden noudattamisesta.

Poliisi varoitti muutama vuosi sitten autoilijoita vaarallisesta kohteliaisuudesta paikoissa, joissa kevyellä liikenteellä on väistämisvelvollisuus. Kun autoilija pysähtyy antamaan pyöräilijälle tietä tällaisella suojatiellä, hän poliisin mukaan rohkaisee pyöräilijää toimimaan tieliikennelain vastaisesti.

Väitän, että ajatusmalli pyöräilijöiden nöyryysvelvoitteesta on samantyylisesti omiaan rohkaisemaan autoilijoita ajamaan risteyksiin huolettomammin ja suuremmalla nopeudella.

Aiemmin mainittu viisaus sitä paitsi toimii paremmin toisin päin. Pyöräilijä loukkaa auton kanssa törmätessään lähes varmasti, enkä ainakaan minä halua autoilijana kenenkään henkeä tai terveyttä tunnolleni. Onnettomuuden jälkeen syyllisyyden tuskia ei paljon helpota, että olisihan se sairaalassa hengestään taisteleva pyöräilijäkin voinut olla varovaisempi.

On joka tapauksessa hienoa, että keskustelu liikenteen turvallisuudesta kiinnostaa niin monia. Se auttaa pitämään aiheen ihmisten mielissä ja parhaassa tapauksessa jopa muuttamaan omaa liikennekäyttäytymistään turvallisempaan suuntaan.

Tämä on jatkuvasti tärkeämpää, kun liikennemäärät lisääntyvät, ja samalla kevyeen liikenteeseen ilmaantuu jatkuvasti enemmän nopeasti kulkevia sähköavusteisia liikkumisvälineitä. Tienkäyttäjien on pakko olla skarppeja ja vastuuntuntoisia liikenteeseen lähtiessään.

Loppujen lopuksihan tärkeintä ei ole se, kuka on liikenteessä oikeassa, vaan se, että kaikki pääsevät ehjänä ja hengissä perille.

Kirjoittaja on Porilaine-lehden tuottaja, joka pyöräilee liian vähän ja autoilee liian paljon.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut