Menossa kaikkien aikojen pyöräilykausi, mutta Pormestarinluodon pyöräpajan toiminnan jatko on täysin auki

Korkea bensan hinta näkyy siinä, että polkupyöriä tuodaan korjattavaksi valtaisia määriä ja myynnissä olevat menopelit viedään käsistä.

Nyt on pyöränkorjaajille töitä yllin kyllin. Kallistunut bensan hinta on ajanut kansalaiset käyttämään edullisia kulkupelejä. Jari Hämäläinen luotsaa Porkan pyöräpajaa.

25.8. 6:00

Pori

Pormestarinluodon asukasyhdistyksen pyöräpajalla on vietetty kaikkien aikojen kesää: korjattavia pyöriä sekä pyöränostajia on tullut suorastaan ovista ja ikkunoista.

Suureen kysyntään on kaksi selkää syytä: korona ja nyt erityisesti bensan korkea hinta. Ihmiset ovat havainneet, että nyt kannattaa kulkea työmatkat pyörällä sen sijaan, että köröttelisi jatkuvasti kalliisti autolla.

Pyöräpajalla kiire on näkynyt niin, että suurin osa työajasta on kulunut asiakkaiden polkupyörien huoltoon ja korjaamiseen. Pyöräpajalla korjataan myös hylättyjä polkupyöriä myytäväksi, mutta tälle työlle ei ole tahtonut jäädä tänä kesänä aikaa juuri lainkaan.

”Talven aikana olimme saaneet kunnostettua myyntikuntoon sata pyörää, mutta ne kävivät kaupaksi jo ensimmäisen kevätkuukauden aikana!” päivittelee pyöräpajan vastaava Jari Hämäläinen.

Tämäkin kulkupeli on pyöräpajalaisten taidonnäyte.

Pyöräpajalla ja samalla koko Pormestarinluodon asukasyhdistyksessä ollaan nyt ristiriitaisessa tilanteessa, sillä samalla, kun pyöränhuolto ja -kauppa käyvät kuumina, koko toiminta on vaakalaudalla.

Suurin osa pyöräpajan työntekijöistä on siellä töissä kuntouttavassa työtoiminnassa. Sinne heidät on ohjannut töihin Porin kaupunki.

Nykyisen järjestelmän mukaan kuntien pitää nimittäin maksaa Kelalle puolet henkilön työmarkkinatuesta sen jälkeen, kun työttömänä olo ylittää 300 päivän rajan, mikäli työtä ei ole siihen mennessä järjestynyt. Jos tuhannen päivän raja ylittyy, kunnan osuus nousee 70 prosenttiin.

Pormestarinluodon pyöräpajalla on töissä 19 henkeä, ja heistä suurin osa on siellä kuntouttavassa työtoiminnassa.

Vuodenvaihteessa aloittavat toimintansa hyvinvointialueet, ja kuntia työllistämään velvoittava järjestelmä muuttuu. Se, mitä muutos merkitsee esimerkiksi Pormestarinluodon asukasyhdistykselle, on vielä täysin hämärän peitossa.

”Ei ole mitään tietoa siitä, milloin ja miten asia ratkeaa”, Jari Hämäläinen harmittelee.

Hän kertoo, että juuri ennen päätöstä hyvinvointialueista Pormestarinluodon asukasyhdistys oli saanut solmittua Porin kaupungin kanssa kumppanuussopimuksen. Sen ansiosta asukasyhdistys olisi voinut ruveta kouluttamaan siivouspalvelualan työntekijöitä oppisopimuksella.

”Nyt tämäkin sopimus on rauennut.”

Jari Hämäläinen esittelee Jopoa, josta on pajalla muokattu sähköpyörä.

Vaikka tulevaisuus näyttää sumuiselta, Jari Hämäläinen pitää pyöräpajan toiminnan täydessä vauhdissa.

”Vaikka teemme paljon asiakkaiden pyöränhuoltoja, pyydämme toimintamme jatkumiseksi myös pyörälahjoituksia. Myös yksityishenkilöt tuovat tänne jonkin verran pyöriä, mutta erityisesti toivomme, että kun taloyhtiöt tekevät lakisääteisiä pyörävarastojensa siivouksia, ne lahjoittaisivat hylätyt pyöränsä meille. Me jopa haemme pyörät kotoa ilmaiseksi.”

Jos polkupyörässä on vähänkin potentiaalia, pyöräpajalaiset kunnostavat sen ja panevat myyntiin. Hämäläinen näyttää hienoja esimerkkejä siitä, miten todella huonossa kunnossa olleista pyöränraadoista on saatu komeita ajopelejä.

Jos pyörä on jo niin surkeassa kuosissa, ettei siitä saa sellaisenaan toimivaa peliä enää mitenkään, sekään ei haittaa. Pyöräpajalla pyörästä irrotetaan kaikki vähänkin ehjät osat, ja niillä korjataan sekä asiakkaiden pyöriä sekä käytetään pajalla koottaviin, myytäväksi tarkoitettuihin pyöriin.

”Tulee asiakkaillekin paljon edullisemmaksi, että käytämme heidän pyöriensä korjaamiseen ehjiä kierrätysosia emmekä aina vain uusia”, Jari Hämäläinen kertoo.

Kyltti johdattaa asiakkaat oikeaan paikkaan.

Hän on kovin ylpeä pyöräpajalaisten ammattitaidosta.

”Me teemme täällä melkein mitä vain: suoristamme runkoja ja muokkaamme tavallisista polkupyöristä sähköpyöriä. Erikoisetkin toiveet ovat meille vain mielenkiintoisia haasteita.”

Vanhoista, korjauskelvottomista polkupyöristä irrotetaan kaikki käyttöön vielä sopivat osat.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut