Porilaiskaverukset osallistuvat Gumball 500e -kisaan Appendix-yhtyeen vanhalla keikkapakulla: nyt siinä on sauna ja terassi - Porilaine - Satakunnan Kansa

Appendix-yhtyeen vanhasta ja ruostuneesta keikkapakusta rakennettiin bilekuormuri: nyt siinä on puusauna, baaritiski ja kattoterassi – ”seuraavaksi pistetään kuntoon Härski Pirkko”

Teemu Kolkka ja Antti Rosendahl lähtivät Gumball 500e -kisaan sata euroa maksaneella Renault Twingolla ja Saul Starck, Jari Viitanen sekä Joel Talasmäki ilmaiseksi saadulla kuorma-autolla. Molemmat menopelit on tuunattu ja kunnostettu ennen lähtöä.

10.5.2019 11:00

Pori

Porilaisen punkbändi Appendixin vanha Volkswagen-merkkinen keikkapaku oli jo päätymässä korjauskelvottomana romuttamolle, mutta nyt se on saanut uuden elämän bilekuormurina. Porin seudulla asuvat kaverukset pistivät sen talkoovoimin ajokuntoon ja rakensivat pakuun puulämmitteisen saunan.

Lisäksi katolla on aurinkoterassi ja väliosassa pienimuotoinen baari tiskeineen, äänentoistolaitteineen ja diskovaloineen.

– Auton korjauskustannukset olisivat nousseet niin suuriksi, että Appendix päätti luopua siitä kokonaan. He ryhtyivät siis meidän sponsoreiksemme ja lahjoittivat auton joukkueellemme, taustoittaa Härski Corporation -nimisen kisaryhmän jäseniin kuuluva Saul Starck.

Bilekuormurin kattoterassilla on luonnollisesti turvakaiteet.

Härski Corporation osallistuu Hyvinkäältä Kalajoelle kulkevaan Gumball 500e -kisaan, joka on eräänlainen suomalainen vastakappale maailman ökyrikkaiden suosimalle Gumball 3000 -autokilpailuille. Siinä missä Gumball 3000:ssa osallistujat ajavat Ferrareilla, Aston Martineilla ja muilla ökyautoilla, suomalaiskisaan saa osallistua vain autonrohjolla, joka on maksanut korkeintaan 500 euroa.

– Auton hankintahinta saa siis olla 500 euroa, mutta sitä saa kyllä rakennella mielensä mukaan. Meillä tavoitteena on ollut nollabudjetti, mutta suunnilleen 150 euroa tähän on mennyt omaa rahaa, Saul Starck sanoo.

– Tarkalleen ottaen 167 euroa, täsmentää Joel Talasmäki.

Bilepaku on toki paljon suuremman summan arvoinen, mutta kaverukset ovat onnistuneet haalimaan kiitettävän joukon sponsoreita. Rautakauppa esimerkiksi antoi tuliterän puulämmitteisen kiukaan, kotimainen vaatemerkki kisavaatteet ja pienpanimo korikaupalla olutta. Jopa polttoaineet saatiin sponsorilta.

Kisaajat itse ovat automekaanikkoja, joten auton rakentamisen he ovat hoitaneet omin voimin.

– Valmistumisen kanssa meni tipalle, mutta ehdimme juuri ja juuri. Viime yönä tuli rakentelulta nukuttua vain pari tuntia, Saul Starck totesi torstaina eli kisastartin aattona.

Bilekuormurin sisältä löytyy luonnollisesti myös baari äänentoisto- ja valosysteemeineen.

Gumball 500e -kisaan osallistuu 150 autonrotiskoa, ja kisamatka on ennakkoarvioiden mukaan jopa tuhannen kilometrin luokkaa. Osallistujat eivät kuitenkaan tiedä reittiä ennen kilpailua.

– Matkan varrella suoritetaan tehtäviä etappien välillä ja voittaja on se, joka parhaiten ilmentää Gumball 500 e:n henkeä. Kyse ei siis ole siitä, kuka on ensimmäisenä perillä, sanovat Saul Starck sekä satasen maksaneella Renault Twingolla samaan kisaan osallistuva porilainen Antti Rosendahl.

Keskeinen osa kilpailua on myös se, ettei kavereita jätetä pulaan. Jos jonkun rottelo leviää tielle, heidät otetaan mukaan toisen joukkueen autoon, jos vain tilaa on.

– Viime vuonna jotkut joutuivat kyllä turvautumaan julkiseen liikenteeseen, jotta pääsivät perille, Saul Starck naurahtaa.

Kisa starttasi Hyvinkäältä perjantaina kello 11 ja tapahtuma päättyy sunnuntaina Kalajoella. Enin osa ajokilometreistä kertyy kuitenkin jo perjantaina.

Porista kohti Hyvinkäätä lähti perjantaina yksissä tuumin kaksi autokuntaa. Toisen nimi on Härski Corporation ja toisen Team Ei Paskempi.

Härski Corporation on saanut nimensä Härski Pirkko -nimiseltä veneeltä, joka nousi viime vuonna pienimuotoiseksi julkkikseksi. Hassulla nimellä ja Bemarin ratilla varustettu paatti oli päässyt karkuteille Kokemäenjoelle ja sitten uponnut. Poliisi etsi sen omistajaa median avulla, ja Satakunnan Kansakin teki ”Pirkosta” pari artikkelia.

Omistajaksi osoittautui Saul Starck, joka lupasi kunnostavansa veneen, kunhan vain ehtii.

– Se on ajatuksena, että kun tämä kilpailu on ohi, niin seuraavaksi pistetään kuntoon Härski Pirkko. Kesällä se tulee taas olemaan vesillä, sanoo Starck.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: