Porilaine

Altti Papinsaaren kolumni: Porilainen hajukombo tehostaa brändityöryhmän seuraavaa rakkauskirjekampanjaa?

Altti Papinsaaren kolumni: Porilainen hajukombo tehostaa brändityöryhmän seuraavaa rakkauskirjekampanjaa?
Altti Papinsaari

Hajussa kasvaa, jos olla jaksaa, mummulla oli tapana sanailla. SK:n tekstaripalstan perusteella tämän hetken suurimmat porilaiset hajuhaitat ovat Sokoksen kemppari ja Porin teatterin katsomo. Toisin oli ennen.

Menneinä vuosikymmeninä Porissa kasvanut karaistui muiden muassa olut- ja sellutehtaiden ominaistuoksuille. Vanhat parrat muistelevat nostalgisesti myös Preiviikin luujauhotehtaan löyhyä.

Haju jättää vahvan muistijäljen. Ihminen muistaa 35 prosenttia haistamistaan asioista, mutta vain 5 prosenttia näköhavainnoistaan. Suomalaisessa tutkimuksessa on osoitettu, että täysin dementoitunut vanhus kykenee palauttamaan tarkkoja menneisyyden muistoja hajun avulla.

Maailmalla tuoksumarkkinointi on suurta bisnestä. Ruoka- ja vaatekauppojen, kahviloiden ja hotellien lisäksi tuoksuja hyödyntävät niin lentoyhtiöt kuin kännykkämerkit. Rolls-Royce-autoissa jäljitellään 60-lukulaisen Silver Cloud -mallin aristokraattista aromia.

Suomessa tuoksubrändäyksen pioneeri oli miestenlehti Erotica. Muovikääreessä myyty lehti lanseerasi vuonna 1983 iskulauseekseen ”Mukana myös haju”. Kokolailla jokainen 80-luvulla käsitöitä harjoittanut suomalaismies on nuuhkinut lehteä, mutta harva tietää hajun alkuperää.

Professori Susanna Paasonen paljasti asian parin vuoden takaisessa Porno-kirjassaan. Tuoksu synnytettiin sekoittamalla painolakkaan kairolaisesta basaarista hankittua vastenmielistä hajustetta ja säilömällä lehtiä yön yli makkaratehtaassa.

Porirockin rakkauden lähettiläällä, Mamba-yhteen Tero Vaaralla oli lehden kanssa sponsorisopimus. Mamban keikkabussiin oli teipattu koko leveydeltä Erotican logo.

Kiinteistönvälittäjillä on omat niksinsä tunkkaisten kohteiden esittelyihin. Porilaisille messurakentajille voi vinkata, että esimerkiksi Hämeenlinnan asuntomessuilla yleisö äänesti suosikkikohteekseen talon, joka oli kyllästetty pullantuoksulla.

Nykytekniikoilla paperiin on mahdollista uuttaa miltei mitä tahansa tuoksua. Porin rakkauskirjeitä suunnittelevassa brändityöryhmässä markkinoinnillinen hajurako on huomattu. Seuraavassa kirjekampanjassa viestiä tehostetaan porilaisesti haistattelemalla.

Ehdolla on kaksi hajukomboa, joiden annetaan tekeytyä aidossa 90-lukulaisessa aromipesässä:

Miesversiossa yhdistyy Grilli-Porin parilasta kaavittua sipulimakkaran paistorasvaa ja lauantai-illan Ässämatsin seisomakatsomosta tiivistettyä hengitysilmaa, ryyditettynä pienellä pössäyksellä jazztupakkaa.

Naisille kirjepaperiin suihkautetaan Maikkalassa uitettujen bikinien ja Porin metsän havupuiden tuoksua, silakkamarkkinoiden savuisuudella ja Sarpin sammakkoleivoksen esanssilla buustattuna.

Perinteisillä tehdaspaikkakunnilla on ollut tapana todeta, että ilmassa leijuva odööri on rahan hajua. Jos asia on näin, oluttehtaan alueella raha ei siis enää haise.


Kommentit (1)

  • Nimetön

    Varmasti siellä brändiryhmässä kovasti yritetään kehittää hajuverhoa joka peittäisi alleen matkakeskuksen aiheuttaman sekasotkun.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös