Sähköautoilua ylikierroksilla maksukykyisimmille

Sähköautoilua ylikierroksilla maksukykyisimmille
Kari Suni

Ympäristönsuojelun ja haitallisen ilmastonmuutoksen torjunnan paineessa energiapolitiikan vimma on nyt kohdistumassa sähköautoilun edistämiseen. Autonvalmistajatkin ovat mukana lupauksillaan siirtymisestä yhä enemmän sähköön puolelle autoilun energialähteenä.

Hyvänä tavoitteena on vähentää fossiilisista luonnonvaroista eli lähinnä maaöljystä jalostettavien liikennepolttoaineiden käyttöä.

Monet valtiot tukevat sähköautoilua veronmaksajien kukkarosta ja Suomi on liittymässä samaan seuraan.

Hallituksen kevään 2017 kehysriihessä päätettiin 100 miljoonan euron varauksesta energia- ja ilmastostrategian toimenpiteisiin vuosina 2018–2021. Tulevan vuoden ja lähivuosien budjetteihin on varattu täyssähköautojen hankintatukeen sekä kaasu- ja flexfuel-autojen muutoskorjauksia varten yhteensä 6 miljoona euroa. Lataus- ja jakeluverkon tukeen on esitetty 4 miljoonaa euroa.

Summat eivät ole valtiontalouden kokonaisuudessa suuria, mutta periaatteellisesti merkittäviä. Tuki on suuntautumassa nimittäin ostovoimaisimmalle kansanosalle, sillä sähköautojen hinnat alkavat 35 000-40 000 eurosta. Käytettyjä autoja ei ole tarjolla.

Vain osalla perhetalouksista on varaa uuteen sähköautoon, mutta rakenteilla olevalla tukijärjestelmällä kaikki pääsevät osallistumaan kyllä kustannuksiin.

Todellinen hintalappu autoilun rakennemuutoksesta tulee saada selkeämmin esille. Nyt harvat sähköautoilijat saavat sädekehää vihreydestään vain sillä, että on hankkinut ajoneuvon.

Suomessa oli viime vuoden lopun rekisteritietojen mukaan noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Autokannan massamittainen vaihtaminen sähköön vaatii suuret investoinnit sähköverkkoon ja latausasemiin.

Jonkun pitää myös huolehtia, että käytettävissä on myös riittävä määrä sähköä tuottavia voimalaitoksia. Voimaloiden generaattorit ja sähköverkko ovat lujilla, kun toiveiden ja tavoitteiden mukaisesti ensi vuosikymmenellä vaikka vain miljoona autoa kulkee sähköllä.

Sopii vain kuvitella tammikuun raikasta perjantain pakkasiltaa, kun suomalaiset kotiutuvat sähkölämmitteiseen taloonsa, ja kytkevät autonsa lataukseen ja laittavat sähkökiukaan lämpiämään.


Kommentit (11)

  • AK

    Juuri kun pääministeri sanoi että parempituloiset ei saa mitään avustuksia niin sen takia tuloerot kasvaa

  • Nimetön

    ”Maininta v.1830 liikkuneista sähköautoista on kaiketi painovirhe, sillä ensimmäinen sähkömoottori patentoitiin v.1835.”
    Kirjoitin n. v 1830. Se pieni n. tarkoittaa ”noin”: Wikipediassa lukee 1830 luvulla. Sähkömoottorin patentointi ja kehityvaiheet lienevät hieman eri asia. Aina on useita kokeilijoita ja keksijöitä, mutta sitten on aina joku joka ehtii patentoida.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköautojen_historia

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös