Pori on tylyä murretta ja junttiutta – mitä hyötyä uudesta brändistä on?

Pori on tylyä murretta ja junttiutta – mitä hyötyä uudesta brändistä on?
Tomi Lähdeniemi

Latteuksilta ei ole vältytty, kun Pori on aloittanut brändityönsä.

Verkkokyselyn perusteella syntyneet neljä konseptia on nimetty muun muassa ”Kaupunki, joka pitää tuntea” ja ”Kaupunki, joka ei pelkää kokeilla uutta” -otsikoilla.

Ei syki, ei säihky.

Onneksi työ on vasta kesken ja pinnan alla on paljon muuta.

Mainostoimisto on saanut taustatyöllä porilaisista paljon irti. Konsepteihin luonnostellut visuaaliset ilmeet sisältävät raikkaita ideoita ja uutta tuulahdusta, joissa ei ole unohdettu kaupungin henkeä.

On hienoa, että työhön on otettu mukaan porilaiset. Kaikilla on mahdollisuus kertoa mielipiteensä Poris-toimistossa tai verkossa.

Miksi Pori tarvitsee uutta brändiä?

Yksi syy löytyy kuntien imagomittauksista. Pori alisuorittaa niissä selkeästi, eikä kaupungin vahvuuksia ole pystytty kertomaan.

Tällä on taas merkitystä siihen, miten mahdolliset paluumuuttajat tai uudet yritykset suhtautuvat kaupunkiin.

Jos paluumuuttajan mielikuvissa Pori merkitsee nakkikioskin jonoa yöaikaan, niin silloin on vaikeaa saada aikaan muuttopäätöstä.

Toinen syy on, että Porin nykyinen visuaalinen ilme on kovin hajanainen. Yhtenäistä tunnetta ei synny, kun Yyteriä, Visit Poria ja kaupunkia markkinoidaan erilaisilla ilmeillä.

Mielikuvan arvoa on vaikea mitata, mutta erottautuminen on tärkeää. Porilla on kaikki mahdollisuudet tähän.

Poriin ja porilaisuuteen yhdistetään verkkokyselyn perusteella ylpeys, itsepäisyys, luova hulluus ja periksiantamattomuus.

Tutulta kuulostaa.

Näihin on hyvä rakentaa mielikuvaa kaupungista, mutta siihen tarvitaan vielä ripaus lisää rohkeutta.

Pori on tylyltä kuulostavaa murretta, kotikutoisuutta ja arvonsa tuntevaa junttiutta. Pori on myös yliopisto-, kulttuuri- ja urheilukaupunki, jossa asuu upeita ihmisiä.

Oleellista on, että uusi brändi on kaupungille rehellinen. Brändityöllä ei voi lakaista ongelmia maton alle, mutta sen avulla niille voidaan nauraa.

Brändi voi olla se sytyke, joka edesauttaa kaupungin uuteen kasvuun: Kannustaa yrittäjän tekemään investoinnin upeaan kaupunkiin, kääntää kuntalaisten puheenpartta aavistuksen myönteisemmäksi tai rohkaisee päättäjiä visioimaan suuria.

Siksi työ kannattaa tehdä.

Kommentoi pääkirjoitusta: Sähköpostit: sk.mielipide@satakunnankansa.fi. Kirjeet: Satakunnan Kansa / mielipiteet, PL 58, 28101 Pori


Lue myös nämä


Kommentit (11)

  • jonu

    Kyllähän Porin murre on aivan kauheaa kuunneltavaa. Se on varmaan suomen murteista ikävintä kuunnella!

  • Nimetön

    Kyllä vanha hyvin kypsynyt brändi on parempaa kuin uusi.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös