Liikenneviikko

Peltipoliisien siirtely kasitiellä ei riitä – keskinopeuksien mittaaminen panisi kurittomat kaasujalat ruotuun

Peltipoliisien siirtely kasitiellä ei riitä – keskinopeuksien mittaaminen panisi kurittomat kaasujalat ruotuun
Tomi Tuomi

Valtatie 8:n remontin yhteyteen suunniteltu kameratolppien siirtely otollisempiin paikkoihin on järkipäätös – samalla se on nykyisen nopeusvalvontakamerajärjestelmän pitkään kaipaamaa saattohoitoa.

Nykyisten peltipoliisien tehottomuudesta kertoo kaiken olennaisen vertailu poliisin siirrettävään kamerakalustoon. Rikesakkorajan alentaminen on saanut aikaan tuloksia kameratolppien kuvamäärien laskussa, mutta valtion sakkokikkailukaan ei ratkaise tolppakameroiden perimmäistä ongelmaa.

Navigaattorit ja autoilijoiden muisti varoittavat peltipoliiseista ja saavat autoilijat hidastamaan niiden kohdalla. Tämän vuoksi kameratolppien tilastot eivät anna realistista kuvaa ylinopeutta ajavien määrästä.

Poliisin kamera-auton kohdalla tilastot ja totuus ovat lähempänä toisiaan. Kamera-auton takaikkunasta silmille lyövä salaman välähdys tulee autoilijalle yllätyksenä. Juuri kamera-autojen antamat tilastot kertovat todelliset nopeusrajoitusten ylitykset kaikkein vaarallisimmilla tieosuuksilla, kuten koulujen ja päiväkotien läheisyydessä.

Porissa Toejoenpuistikon päiväkodin kohdalla auton keskimääräinen saldo olisi valvonta-aikaan suhteutettuna 754 kuvaa vuorokaudessa. Maakunnan ahkerimman peltipoliisin vastaava luku valtatie 2:lla Kokemäen Järilässä on 69 kuvaa (SK 30.8.).

Nopea ja uskottavampi nopeusvalvonnan tehostamiskeino olisi kamera-autojen ja erityisesti niitä käyttämään koulutuettujen poliisien lisääminen.

Lopullinen merkittävästi liikenneturvallisuuteen vaikuttava ratkaisu olisi rakentaa keskinopeuksia mittaava järjestelmä, jota olisi huomattavasti nykyisiä kameratolppia vaikeampi huijata.

Navigaattori voisi toki varoittaa mittauspisteestä ja laskea, kuinka paljon kaasujalkaa tulisi höllentää viimeisillä kilometreillä – tämä voisi aluksi aiheuttaa nykyistä kameratolppien kohdalla tapahtuvaa autoletkojen haitarimaista nykimisliikettä huomattavasti naurettavamman liikenneilmiön, kun koko letka hidastaisi mateluvauhtiin ennen mittauspistettä. Tästä venkoilusta autoilija ei kuitenkaan hyötyisi ajallisesti.

Keskinopeusjärjestelmän liikennekasvatuksellinen kiistaton etu olisi se, että sakot välttäen perille pääsisi aina samassa ajassa, ylitti nopeusrajoituksen matkan alkutaipaleella tai ei.


Kommentit (9)

  • Nimetön

    Kiivasta osallistumista ja kehitysehdotuksia valtion verotulojen kasvattamiseksi. Siivellä kulkee väite turvallisuuden paranemisesta. Kumpi sitten on merkittävämpi tekijä, kun katsotaan kolariin joutumisen todennäköisyyttä; pieni ylinopeus, jolla saadaan sujuva liikennevirta vai lisääntynyt ajoaika liikennevirrassa, joka tökkii sakkoja pelkäävien takia? Itse viettäisin tuon lisäajan, joka on todellisuudessa jopa viikkoja työajassa laskettuna vuositasolla, mieluummin turvallisesti kotona. Toisille voi olla tärkeämpää päästä opettamaan kanssakulkijoita varsinkin ruuhka-aikoina ja yrittää saada taakseen mahdollisimman pitkä jona. Ainakin 5 kilometriä pitkä.

  • Nimetön

    Kamerapönttöä,keskinopeusmittausta ja liikkuvaa ja tietysti siviiliautolla tapahtuvaa nopeusvalvontaa puolityhjillä maanteillä mutta ei kuitenkaan näkyvää valvontaa kaupungeissa esim.punaisia päin ajamista tai suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamista. Oma juttunsa on vielä kotiin lähetetyt vakavat huomautukset jopa 4km/h:ssa ylitetyistä nopeusrajoituksista. Tämän lisäksi vielä pikapuoliin tapahtuvat nopeusrajoituskylttien muljaus kalenterin mukaan eikä suinkaan vallitsevien olosuhteiden. Rentouttavaa ajelua vaan kaikille.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös