Ilmaiseksi bussiin koko turistiviikko: Pori brändää tosissaan

Ilmaiseksi bussiin koko turistiviikko: Pori brändää tosissaan
Juha Ståhle

Porin kaupunginjohtajan Aino-Maija Luukkonen (sd.) luonnehti budjettiesitystään eteenpäin katsovaksi karhuksi.

Kuvailuun voi lisätä sivulauseen, jonka mukaan karhu on ottanut profiilinsa ja brändinsä kohotuksen tosissaan.

Maksuttoman joukkoliikenteen kokeilu on tyypillinen esimerkki.

Sitä ei pilotoida synkimpään rospuutto- tai talviaikaan vain porilaisten kesken, jolloin ilmaiset bussikyydit olisivat ehkä eniten tarpeen.

Kokeilu ajoittuu juuri sille syvimmän suven viikolle, jolloin Porissa kuhisee, kadut ovat täynnä tähtiä, aurinko paistaa ja pyöräillä voi vaikka kauempaa. Juuri silloin Suomi-Areenan ja Pori Jazzin tärkeät vieraat voivat körötellä porilaisten veronmaksajien piikkiin ilmaiseksi.

Joukkoliikennekokeilua voi pitää kestävän kehityksen kelpo projektina, jos se vähentää keskustassa autoilua ja jos se tekee kaupunkikeskuksesta viihtyisämmän ja jalankulkijoille turvallisemman.

Toivotaan, että kaupunki saa tempustaan paljon myös myönteistä julkisuutta, jotta siihen varatut 74 000 euroa eivät mene hukkaan.

Luukkonen kertoi, että viikon perusteella arvioidaan, jatketaanko tai laajennetaanko kokeilua tulevina vuosina.

Arviointia ei pitäisi tehdä pelkän Suomi-Areenan ruuhkaviikon perusteella. Verrokkiviikkokin pitää olla. Todenmukaisemman kuvan kokeilun onnistumisesta saisi, jos ilmaista joukkoliikennettä tarjottaisiin myös jonain syys- tai talviviikkona.

Luukkosen hieman yllätyksettömästä mutta perusvarmasta budjettiesityksestä ei voi lukea suoraan, miten ympäripyöreän Pori-sopimuksen yhteinen tahto toteutuu.

Henki on molemmissa asiakirjoissa kuitenkin sama. Myös Pori ilmoittautuu koko voimallaan niiden kaupunkien etulinjaan, jotka painottavat elinvoimaa, julkisuuskuvaa ja sivistystäkin.

Porissa se tietää ensi vuonna muun muassa sitä, että Satakunnan Museota kehitetään matkailukohteena melkein kuin Yyteriä.

Oma brändiarvonsa on myös sillä, että Pori mahdollistaa ulkomaalaisten perheiden asumisen kaupungissa ottamalla ensiaskeleita englanninkielisessä lukio-opetuksessa.


Kommentit (3)

  • ulkopaikkakuntalainen

    Keskustan pysäköintejä on täysin turha laittaa maksuttomiksi. Mieluiten kehittää tuota citylinjaa ja pitää sen maksuttomana. Yksi ajatus tulee mieleen, että jos rakennettaisiin vaan kaupungin laidalle laaja valtava parkkialue josta citylinjat noutaa ihmisiä keskustaan ja sen ympäristöön. Keskustarakentamisesta jäisi pois kaikki pysäköintimurheet ja -tilat. Nämä tilat voisi ottaa tuottavampaan käyttöön. Kaupunkialueen ilma parantuisi ja laiskat voisivat kulkea pitkiä jopa 3 korttelin matkoja citylinjalla ilmaiseksi.

  • idea vapaasti päättäjien käytettävissä

    Ennemmin voisi pudottaa sen 1 euron maksun city-linjalta pois kokonaan, koskapa vain 300 euron ”tulot” päivää kohden kolmella autolla ajaen, 16 tuntia päivässä, kuusi (?) kuskia palkaten ja turhaa byrokratiaa lisäten, tuottaa jatkuvasti tappiota. Siihen lisättynä nuo eurojen poistot eivät paljoakaan lisäisi tappiollisuutta. Sen sijaan matkustajien määrä moninkertaistuisi varmasti ja kuntalaiset kiittäisivät, varsinkin lukuiset pienituloiset, eläkeläiset, työttömät, opiskelijat . . . jne. Näiden ”säästyneet” rahat menisivät takuulla Porin (kunnan ja yksityisten) palvelujen lisäostoihin, ei ulkomaille veroparatiiseihin.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös