Kolumnit

Autoveron tuotto yllätti

Hallitus laski autoveroa ja laski verotuoton pienenevän 200 miljoonalla eurolla.

Autoveron tuotto yllätti
Tomi Lähdeniemi

Autoveron lasku toi yllättävän seurauksen.

Sipilän hallitus laski ohjelmansa mukaisesti autoveroa vuoden alusta. Laskelmien mukaan huojennuksen piti pienentää autoveron tuottoa noin 200 miljoonalla eurolla.

Ainakin alkuvuoden lukujen perusteella laskelmat menivät pieleen.

Kävi päinvastoin, sillä vähäpäästöisiin autoihin kohdistunut veronkevennys kiritti autokauppaa alkuvuonna. Uusia autoja on rekisteröity miltei 20 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Piristynyt kaupankäynti on tarkoittanut samalla, että myös verokertymä on kasvanut. Miinusmerkki on vaihtunut plusmerkiksi.

Jos alkuvuoden tahti jatkuu, veronkevennys voi tuoda valtion kassaan jopa 100 miljoonaa. Arvio on epävarma, mutta olennaista on, että valtion talouteen syntyy edes hiukan helpotusta ja pelivaraa.

Viime vaalikaudella tehtiin toisinpäin. Autoverotusta kiristettiin, jotta verotulot saataisiin kasvamaan. Hyvä tarkoitus ei toiminut käytännössä ja verotulot laskivat.

Kyseessä on mainio esimerkki siitä, miten vaikeaa on ennakoida veronkiristysten tai -kevennysten vaikutuksia verokertymään.

Suora laskelma verojen kiristämisestä tai laskemisesta on usein epätarkka, koska oletuksena on, että maailma ja ihmisten käyttäytyminen eivät muut.

Verotuksella on aina myös vaikutuksia arkielämään. Suomalaiset ovat tottuneet seuraamaan tarkkaan autoverotuksen muutoksia ja reagoimaan niihin.

Nyt näyttäisi siltä, että autoverotus oli liian korkealla tasolla. Tämä vaikutti hidastavasti kansalaisten ostopäätöksiin ja tosiasiassa vähensi valtion mahdollisia verotuloja.

Autoverotus toimi vastoin yhteiskunnan kokonaisetua.

Opetus on siinä, että jos halutaan maksimoida valtion verotulot, niin verotuksen kiristämisellä voi olla päinvastainen vaikutus.

Usein valtion tuloja yritetään lisätä juuri veronkiristyksillä.

Ongelma on tietysti löytää oikea taso, joka kohtelisi kansalaisia tasapuolisesti, ei häiritsisi talouden dynamiikkaa ja takaisi mahdollisimman suuren verotulon valtiolle.

Kommentoi pääkirjoitusta: Julkaisemme lukijoiden kommentteja mielipideaukeamalla. Sähköpostit: sk.mielipide@satakunnankansa.fi. Kirjeet: Satakunnan Kansa / mielipiteet, PL 58, 28101 Pori


Kommentit (4)

  • Nimetön

    Ei kannata henseleitä paukutella kahden kuukauden perusteella.Autoveron lasku jaksotetaan neljän vuoden ajalle.Veikkaan että tämä alennus lopulta menee kauppiaitten katteisiin lopulta.Joka vuosi tieliikenteeltä kerätään veroja ja maksuja noin 8 miljardia.Koskaan ei autoilijat hyödy mistään,vaan se kerätään jostain aina takaisin.

  • Nimetön

    Tuo verohan laskee vasta vuosien päästä ja pikkuosa tuli voimaan nyt. Herätys arvon ”toimittaja”!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös