Yhä useampi nuori haluaa ajaa ajokortin 17-vuotiaana – Pikkusormensa antaneella lainsäätäjällä on nyt vaikea tilanne

Hallitus on tehnyt lakiesityksen henkilöautokortin ikärajan muuttamisesta 17 ikävuoteen. Asia on jumissa liikenne- ja viestintävaliokunnassa.

21.1. 5:00

Ajokorttilain uudistukselle pitäisi saada vauhtia. Ikäpoikkeuslupahakemusten määrä on kasvanut joka vuosi (SK 20.1.) ja tuntuu kasvavan edelleen. Yhä useampi nuori haluaa ajaa ajokortin aiemmin.

Hallitus teki asiasta lakiesityksen eduskunnalle viime vuoden toukokuussa. Siinä ehdotettiin henkilöautokortin (B-kortti) ikärajan muuttamista 17 ikävuoteen.

Erilaisten ja tarpeellisten asiantuntijakuulemisten jälkeen esitys on jäänyt jumiin liikenne- ja viestintävaliokuntaan.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että asia ei etene tämän kevään aikana. Asiaa ei paranna se, että eduskuntavaalit lähestyvät.

Ajokortin ikäpoikkeusluvan ehtoja höllennettiin vuonna 2018. Sen jälkeen hakemusten määrä on ollut kasvava. Viimeisen kolmen vuoden aikana niitä on haettu joka vuosi pari tuhatta enemmän kuin edellisvuonna.

Samalla mopoautojen määrä on romahtanut.

Poliisi ja Liikenneturva pitävät mahdollista lakimuutosta huonona, sillä se heikentäisi liikenneturvallisuutta ja lisäisi onnettomuuksien määrää.

17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien onnettomuuksien kasvu näkyy tilastoissa. Tämä johtuu siitä, että myös ikäluokan kuskien määrä on kasvanut. Samalla onnettomuudet ovat siirtyneet tilastoissa ajoneuvoluokasta toiseen: mopoautoista ja mopoista henkilöautoihin.

Liikenneturvan mukaan henkilövahinkoja sattuu 15-vuotiaille mopoilijoille reilusti enemmän kuin 18-vuotiaille autoilijoille. Mopoauton rattiin lähdetään nuorempana ja pienemmällä ajo-opetuksen määrällä kuin henkilöauton.

Jos asiaa ajatellaan kypsyyden kautta, ajokortti pitäisi saada aikaisintaan 22-vuotiaana. Aivojen etuotsalohko, joka säätelee muun muassa päätöksentekoon liittyviä toimintoja on kehitysvaiheessa noin 25. ikävuoteen asti.

Tämä näkyy myös Liikenneturvan onnettomuustilastoissa (2021). Selkeä lasku alkaa noin 22 vuoden kohdalla ja tasaantuminen 25 vuoden kohdalla.

Hallituksen tekemään lakiesitykseen sisältyy rajoituksia.

17-vuotiaalla pitäisi olla korttiin huoltajan lupa. Nuori ei myöskään saisi ajaa henkilöautolla puolenyön ja aamuviiden välillä.

Autossa saa olla kerrallaan kuljettajan lisäksi vain yksi matkustaja.

Valvontaa helpottamaan 17-vuotiaiden kuljettajien tulisi merkitä auto alaikäisen kuljettajan tunnuksella.

Jos yhä suurempi osa nuorista hakee poikkeuslupaa ja myös saa sen, niin tuntuu loogiselta laskea lain mukaista ajokortti-ikää. Pikkusormensa antaneella lainsäätäjällä on nyt vaikea tilanne: kun on annettu vähän, pitääkö antaa enemmän, vaikka turvallisuusasiat mietityttävät.

Kyse on myös rahasta. Oma kulunsa on jatkuvasti kasvavan poikkeuslupahakemusten määrän käsittely.

Turvallisuutta voi parantaa. Mahdollisen uudistuksen myötä keskiöön pitäisikin nostaa ajo-opetuksen määrä ja sisältö. Riittääkö nykyinen opetus, jos yhä useampi kuljettaja on alle 18-vuotias?

17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien onnettomuuksien kasvu näkyy tilastoissa. Tämä johtuu siitä, että myös ikäluokan kuskien määrä on kasvanut. Samalla onnettomuudet ovat siirtyneet tilastoissa ajoneuvoluokasta toiseen: mopoautoista ja mopoista henkilöautoihin. Arkistokuva Porin ja Rauman nuorkauppakamarien järjestämästä mopoautotempauksesta Valtatie kasilla vuonna 2019.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut