Satakunta tarvitsee lentoyhteyksiä ja tasapuolista tukea valtiolta

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) puhuu lämpimästi maakuntalennoista, mutta Porin lennot loistavat poissaolollaan viiden maakuntakentän tarjouskilpailussa.

Reittilentojen jatkuminen Porista on tärkeä liikennepalvelu koko maakunnalle sekä lentokentän ja ilmailukoulutuksen tulevaisuudelle. Arkistokuva vuodelta 2012 kertoo nykyistä vilkkaammasta lentomatkustuksesta.

10.7. 3:00

Kesän laidunkauden hiljaisuudessa on jäänyt vähälle huomiolle reittilentoliikenteen järjestäminen maakuntien kentille. Parhaillaan valtion liikenne- ja viestintävirasto Traficom on kilpailuttamassa lentoliikenteen hankintaa viidelle maakuntakentälle.

Kilpailutettavista lentoreiteistä puuttuu Satakunnan ja Porin lentokentän edustus.

Valtio on jatkamassa kuluvan vuoden lisäbudjetissa 17 miljoonan euron tukirahavarauksella reittilentojen tukemista Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan sekä Helsingin välillä. Lentojen hankinnan tarjouskilpailu päättyy 29. elokuuta ja sen pohjalta solmittava sopimus lennoista ulottuisi ensi vuoden heinäkuun loppuun.

Mainittujen kenttien lentoliikenne pääsi valtiontuen huomaan, kun kansallinen lentoyhtiö Finnair luopui liikennöinnistä koronaepidemian hiljentämillä reiteillä ja matkustajamäärien romahdettua.

Kuvio kertoo sen, etteivät Satakunta ja Pori ole saaneet lobbausviestiään samalla painolla läpi kuin muut maakunnat. Porin kaupunki jatkaakin valmistelua Helsingin reittiliikenteen mahdollisesta jatkamisesta tämän vuoden lopussa päättyvän sopimuskauden jälkeen.

Pori ja sen veronmaksajat ovat tukeneet tärkeää lentoyhteyttä maksamalla runsaan kolmen vuoden aikana noin 11 miljoonalla euroa.

Vertailuksi mainittakoon, että kilpailutettavana olevien viiden maakuntakentän reittiliikenteen lisäksi valtio tukee Savonlinnan kentän liikennettä 50 prosentin tuella ja vuodessa enimmillään miljoonalla eurolla vuoden 2024 loppuun.

Lähtökohtana pitäisi tietysti olla, että palvelun käyttäjä maksaisi lentolipustaan todellisten kustannusten mukaan. Koronan hiljentämillä reiteillä ja lentoyhtiöiden talouden kurjistumisessa on jouduttu turvautumaan veronmaksajien kukkaroon.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) puoltaa haastattelussa (Helsingin Sanomat 6.7. 2022) maakuntalentojen ylläpitoa ja tukemista.

Ministerin mukaan maakuntakentät eivät ole keskenään verrannollisia, mutta moneen niistä on tärkeää ylläpitää lentoyhteyksiä jo yritystenkin näkökulmasta. Harakan mukaan Suomessa on teollisesti ja aluetaloudellisesti keskeisiä paikkoja, jotka ovat vaikeasti saavutettavissa.

Näillä kriteereillä olettaisi, että Satakunta saisi tasapuolisen kohtelun julkisen tuen jaossa, jos lentoliikenne katsotaan tärkeäksi liikennepalveluksi. Täältä pitäisi ponnekkaammin hoitaa lobbausta ja kysyä, miten muut maakunnat ovat onnistuneet saamaan viestinsä lävitse liikenne- ja viestintäministeriöön sekä valtionvarainministeriöön.

Ministeri Harakka peräänkuuluttaa Finnairia vastuusta maan sisäisten lentojen järjestämisessä. Hän arvioi, että maakuntalennoilla on ehdottomasti edellytyksiä markkinaehtoiseen kannattavaan liikenteeseen viimeistään siinä vaiheessa, kun tämän vuosikymmenen kuluessa on tarkoitus ottaa käyttöön kustannustehokasta sähkölentokalustoa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut