Porin kauppatorin kehittämisessä muutosvastarinta on pahin hidaste - Pääkirjoitukset - Satakunnan Kansa

Porin kauppatorin kehittämisessä muutosvastarinta on pahin hidaste

Konsulttiyhtiön laatimissa vaihtoehdoissa on riemastuttaviakin piirteitä. Todennäköinen lopputulos on kompromissi.

11.12.2021 5:00

Parhaillaan laadittavana olevan Porin kauppatorin yleissuunnitelman luonnoksia on ruodittu yhteistyössä Porin kaupungin, Porin torikauppiasyhdistyksen, Porin kaupunkikeskusta ry:n ja alueen toimijoiden kanssa. Luonnokset ovat olleet myös kaupunkilaisten kommentoivina niin verkossa kuin pop-up-tila Poriksessa.

On hieman paradoksaalistakin, että suurin kriittisyys suunnitelmia kohtaa nousee torikauppiaiden suunnalta, joille torin viihtyvyyden parantaminen ja sitä kautta uusien asiakkaiden saaminen olisi pelkästään erinomainen asia. Torikauppiaiden kommenteissa vastustettiin lisäpuustoa, 1-suuntaista ajoa Pohjoiskauppatorille, torikauppiaiden sijoittamista Eteläkauppatorille, oleskelutilan runsautta, liian isoja leikkipaikkoja, liian vähäistä tilaa torikauppiaille, viherseiniä ja koristeheiniä ja kaksikerroksista ravintolaa torin laidalle, joka kauppiaiden mielestä peittäisi näkyvyyden.

Muutosvastarinta on toki leimallista kaupunkikeskustaan kohdistuville uudistuksille, mutta kehitystyön ja keskustelun vasta alkaessa se ei ole hedelmällistä. Pikemminkin tarvitaan uusien, radikaalienkin ideoiden tuomista esille suunnittelupöydälle. Nimittäin kauppatorin kehitystyön lopputulos on mitä todennäköisimmin jonkinlainen kooste parhaista ideoista. Esillä olleet suunnitelmaluonnokset ”Kokemäenjoki”, ”Porisquare” ja ”Yyteri” sisältävät useita hyviä ideoita, joiden osia voi lainata lopulliseen kokonaisuuteen.

Siinä torikauppiaat ovat toki oikeassa, että torin peruselementit ovat torikauppa ja saavutettavuus. Kevyen liikenteen, henkilöautojen, tavarakuljetusten ja joukkoliikenteen yhteensovittaminen torin käyttötarkoituksen palvelemiseksi on tärkeää.

Torin kehittämisen pitää kulkea käsi kädessä keskustan liikenneverkon kehittämissuunnitelman kanssa. Juuri kyseisessä suunnittelussa Poria kehitetään kävely-, pyöräily- ja joukkoliikennekaupunkina. Kaupunkipuiston, kaupan ja liikenneverkon yhdistäminen on hienovaraista työtä, jossa kaikki elementit vaikuttavat toisiinsa.

Niinpä torinkin suunnittelussa kannattaa pohtia kokonaisuutta, joka ulottuu kävelykadun, kauppahallin ja torin kautta jokikeskukseen ja siitä luotojen alueiden kaupunkipuisto-osuuteen. Voisiko koko ketjun toiminnallisuutta parantaa? Voisiko suurempien kauppatapahtumien varalle pohtia esimerkiksi kävelykadun laajentamista Antinkadun ja Itäpuiston väliselle osuudelle? Voisiko kokonaisuus erottua tyystin kaupungin muusta ilmeestä? Voisiko vaikkapa Kokemäenjoki-luonnoksen vesiaihe olla esillä Eetunaukiolla kadusta ponnahtavin vesielementein?

Oleellista joka tapauksessa on, että lopputulos olisi tyystin omanlaisensa ratkaisu, porilainen kaikilla mausteilla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut