Julkisuus karsii kuntajohtajaehdokkaita – Tulevatko kovat hakijat jatkossa ohituskaistaa? - Pääkirjoitukset - Satakunnan Kansa

Julkisuus karsii kuntajohtajaehdokkaita – Tulevatko kovat hakijat jatkossa ohituskaistaa?

Nimien ennakkojulkisuus ja pitkät valintamenettelyt karsivat hakijajoukkoa. Julkiseen virkaan pyrkiviltä on lupa vaatiakin sietokykyä.

Rauman kaupunginjohtajan työhuone vapautuu Johanna Luukkosen seuraajalle todennäköisesti elokuussa. Uuden kaupunginjohtajan etsintä on jo käynnissä.­

2.5. 3:00

Paljon haltijoina olevien kunnanjohtajien ja kaupunginjohtajien haku- ja valintaprosessit ovat poikkeuksetta suuren mielenkiinnon kohteena.

Ne ovat myös tiiviin uutisoinnin aiheena. Kyse on avainhenkilöistä, jotka ovat portinvartijoina kuntien operatiivisessa toiminnassa ja poliittisen päätöksenteon solmukohdassa.

Kuntalaki on johtajavirkojen haku- ja valintamenettelyssä yksiselitteinen. Kunnalle jätetyt hakemusasiakirjat ovat muiden asiakirjojen tapaan pääsääntöisesti julkisia ja ne on pyydettäessä annettava. Poikkeuksena ovat erikseen lain nojalla salassa pidettävät, esimerkiksi henkilökohtaiseen elämään liittyvät tiedot.

Julkiseen virkaan hakevien on syytäkin varautua julkisuuteen ja arviointiin, mutta kuntajohtajien hakuvaiheessa on ongelmansakin.

Ehdokasnimien julkisuus jo alkuruudusta mitä ilmeisemmin karsii hakijakuntaa yksityiseltä puolelta. Pitkät, raskaat valintaprosessit ovat pulmallisia jo virassa toisaalla oleville. Vaikka ei suoraan kysytä, ihmetellään mikä on syynä, että on haku päällä.

Rauman kaupunginjohtaja Johanna Luukkosen valinta Hyvinkään kaupunginjohtajaksi eteni toista polkua. Virkaan ilmoittautui yhteensä 17 hakijaa ja suostumuksensa antanutta. Luukkonen valittiin suostumuksen ja haastattelujen kautta nopealla menettelyllä.

Yksimielisesti Hyvinkään virkaan valittu Johanna Luukkonen kritisoi Kuntalehden haastattelussa (26.4.) avoimesti pitkiä ja kuluttavia hakuprosesseja, jotka saattavat kestää jopa kolme, neljä kuukautta. Sen aikana hakijat ovat kunnissaan enemmän tai vähemmän rampoja ankkoja.

Johanna Luukkonen toteaa, ettei kukaan ole pystynyt vastaamaan hänelle uskottavasti kysymykseen, miksi kuntajohtajien haun pitää olla niin julkista kuin se nyt on ja mitä hyötyä siitä on.

Kuntapäättäjät ovat asiassa vanhan hokeman mukaisesti kuin harakka tervatulla katolla eli kun nokka nousee, pyrstö tarttuu.

Julkisuutta vaaditaan ja tarvitaan, mutta tilanne on jakomielinen, kun julkisuusmyllytys vieroksuttaa suurella todennäköisyydellä toivottuja ja tavoiteltuja hakijoita.

Joissakin kunnissa on koeteltu kepillä jäätä ja vetäydytty henkilötietoja suojaavan EU-asetuksen taakse hakijanimien suojaamiseksi, mutta kuntalaki menee julkisuusperiaatteellaan edelle.

Yksi keino on antaa hakutehtävä rekrytointialan konsulteille, jotka voivat ilman julkisuuspaineita kartoittaa mahdollisia suostumuksensa antavia. Näin menetellen osin vältytään kuluttavalta valintamaratonilta.

Näin meneteltiin Hyvinkäällä ja ilmeisesti myös Raumalla uuden ykkösviranhaltijan valinnassa. Rauman valtuustoryhmien neuvottelukunta päätyi edellisestä hakukierroksesta poiketen sallimaan myös ns. mustat hevoset. Tämä mahdollistaa ehdokasnostot aivan loppusuoralla.

Tästä seuraa jako a- ja b-hakijoihin, eikä sekään palvele ketään, eikä avoimuutta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?