Kaupungin ei pidä kuolla kello kahdeksalta - Pääkirjoitukset - Satakunnan Kansa

Kaupungin ei pidä kuolla kello kahdeksalta

Porin kaupunginvaltuuston olisi syytä antaa joukkoliikennettä koskeva evästys jo maaliskuun alussa.

14.2. 3:00

Joukkoliikenteen järjestelyt tarvitsevat laajan keskustelun, jossa ei pidä kaihtaa myöskään ajatuksia säästöistä.­

Nykyiset avoimen joukkoliikenteen liikennöintisopimukset päättyvät 6. kesäkuuta 2021. Porin kaupunki on aloittanut uusien sopimusten valmistelun teettämällä konsulttityönä linjastosuunnitelman, jossa on tutkittu nykyisiä reittejä ja aikatauluja. Konsulttityö koskee avointa joukkoliikennettä kantakaupungissa, Meri-Porissa ja Ulvila-Pori -yhteysvälillä. Vaikka nyt pöydällä oleva suunnitelma koskee juuri näitä alueita, tulee kevään aikana pohdittavaksi myös kaupungin reuna-alueiden joukkoliikenne.

Joukkoliikenteelle alun perin asetetun miljoonan euron säästötavoitteen toteutuminen merkitsisi palvelutason väistämätöntä heikkenemistä.

Busseja tulisi esitetyn linjastosuunnitelman mukaan monille pysäkeille harvemmin. Maanantaista perjantaihin joukkoliikenne toimisi vain kello 7-20 välillä, ja viikonloppuisin kello 11-17 välillä. Yksiselitteinen iltaliikenteen rajaus merkitsisi kaupunkikeskustalle kovaa iskua. Siitä kärsisivät eritoten kulttuuripalvelut ja monet kaupalliset palvelut mukaan lukien keskustan ravintolat. Käytännössä Porin kaupunki hiljenisi jo alkuillasta.

Toisena ääripäänä ovat reuna-alueet. Erityistä huolta herättävät toisen asteen opiskelijoiden mahdollisuudet päästä opiskelemaan ja haja-asutusalueiden asukkaiden mahdollisuudet päästä käyttämään keskustan palveluita päiväsaikaan.

Porin kaupunki tarvitsee säästöjä. Niitä kursitaan kasaan jokaisessa hallintokunnassa.

Joukkoliikenne ei ole, eikä saa olla säästösuunnitelmissa koskematon. Aikatauluja ja reittejä voidaan pohtia uudestaan.

Oleellista on myöhäisen iltaliikenteen turvaaminen vilkkaimmilla ja kannattavimmilla reiteillä. Muilla alueilla tyhjien iltabussien ajeluttaminen ei ole järkevää.

Haja-asutusalueilla pohdinta on monisyisempää. Reuna-alueiden asukkaillekin on selvää, että palvelut eivät ole siellä samaa tasoa kuin kaupunkikeskustassa ja kantakaupungissa. Näille alueille olisi kuitenkin tärkeää, että edes jonkinlainen napanuora keskustaan säilyisi.

Pitkien etäisyyksien kaupungin joukkoliikenteen järjestelyt ovat vaikea asia. Porin kaupungin joukkoliikennejaosto palauttikin linjastosuunnitelman yksimielisesti jatkovalmisteluun.

Niin ikään päätettiin, aivan oikein, kerätä joukkoliikenteestä mielipiteitä kyselyn avulla. Kysely on avoinna helmikuun 2021 loppuun asti. Joukkoliikennejaosto pohtii kyselyn vastauksia ja linjaston reittejä kokouksessaan 9. maaliskuuta.

Tämän lisäksi olisi erittäin tärkeää, että koko joukkoliikenteen järjestely tuotaisiin pikaisesti esille myös julkisesti käytävään poliittiseen keskusteluun. Mahdollisuus tähän olisi kaupunginvaltuuston kokouksessa 1. maaliskuuta, jossa voitaisiin käydä joukkoliikennesuunnittelua koskevan tilannekatsauksen jälkeen valtuuston evästyskeskustelu asialle.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?