Porin Satama valaa uskoa, vaikka Huntsmanin dramaattinen alkuvuosi tuokin ison loven - Pääkirjoitukset - Satakunnan Kansa

Porin Satama valaa uskoa, vaikka Huntsmanin dramaattinen alkuvuosi tuokin ison loven

22.4.2017 4:30

Talousviisaat ovat jo jonkin aikaa povanneet parempaa aikaa varsinkin vientialoille. Vähitellen valoa alkaa näkyä tunnelissa myös Satakunnassa.

Porin Sataman alkuvuoden kokonaisliikenne oli ilman hiiltä 10 prosenttia plussalla.

Sataman toimitusjohtajan Sari De Meulderin (ent. Virtanen) mukaan liikennemäärät ovat kasvaneet vähän siellä sun täällä, mikä entisestään valaa uskoa tulevaan.

Sataman myönteinen kvartaalitulos tulee varmasti tarpeeseen, sillä Meri-Porin alkuvuosi on ollut dramaattinen. Huntsmanin pigmenttitehtaan tammikuinen tulipalo pudotti tehtaan tuotannon niin, että se pääsee täyteen kapasiteettiin vasta ensi vuoden lopulla.

Vaikka satama ei kerrokaan, kuinka suuri asiakas Huntsman heille on, tuo se taatusti loven liikennemääriin.

Porin satama on ollut perinteisesti poliittisen debatin kohteena kuntavaalien alla. Tällä kertaa sataman väen rauhaa ei ainakaan palopuheilla häiritty.

Tilanne oli siinä mielessä ristiriitainen, että paikallisen elinkeinopolitiikan pitäisi nousta valtuustossa uudelle tasolle, kun suuri maakuntauudistus putsaa listoilta esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvät päätökset.

Satamassa valtuustokauden merkittävin asia taitaa tapahtua ratapihalla, kun 20 vuotta odotettu Pori–Mäntyluoto-radan sähköistys käynnistyy vihdoin.

Liikenneviraston mukaan hanke on tosin vielä lähtökuopissa, kun käynnissä on vasta tarjouskilpailu rakennuttajakonsultista.

Tämä vuosi menee suunnittelun ja kilpailutuksen merkeissä siten, että varsinaiset työt radalla käynnistyvät ensi vuonna.

Jos sähköveturin saapumista Meri-Poriin saa vielä odottaa, niin samalla lailla odottavalla kannalla on toinen, yksityinen rataprojekti.

Trafi myönsi 2015 harjavaltaiselle Valtasiirto Oy:lle luvan toimia rautateiden tavaraliikenteen operaattorina.

Vielä viiden vuoden lupa ei ole konkretisoitunut rautatiekuljetuksiksi Harjavallan ja Porin sataman välillä vaan tavara siirtyy yhä kumipyörillä.

Kommentoi pääkirjoitusta: Julkaisemme lukijoiden kommentteja mielipideaukeamalla. Sähköpostit: sk.mielipide@satakunnankansa.fi. Kirjeet: Satakunnan Kansa / mielipiteet, PL 58, 28101 Pori

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: