Porilla ehkä vain vuosi keksiä ratkaisu lentoliikenteen palauttamiseen – Tässä viisi vaihtoehtoa - Pääkirjoitukset - Satakunnan Kansa

Porilla ehkä vain vuosi keksiä ratkaisu lentoliikenteen palauttamiseen – Tässä viisi vaihtoehtoa

14.6.2018 3:00

Reittilentojen loppuminen oli Porin kaupungille kova paikka. Kaupungin saavutettavuus heikkeni rutkasti, mikä on myrkkyä elinvoimalle ja kasvulle.

Päättäjät ovat yrittäneet ratkoa vaikeaa yhtälöä, mutta valoa ei vielä näy.

Finavia ei katsele kentän tyhjäkäyntiä loputtomiin. Arvioiden mukaan aikaa on noin vuosi ennen kuin lappu lyödään luukulle.

Ilmailuopisto pitää kentän valot päällä toistaiseksi, mutta heidän tarkoituksiinsa palvelu on ylimitoitettua. Opisto työllistää 45 henkilöä, joten kaupungin on syytä pitää siitäkin kiinni.

Helppoja ratkaisuja lentojen palauttamiseksi ei ole, tässä viisi vaihtoehtoa.

Yksi. Nextjetin konkurssipesän ostanut Olsen Gruppen avaisi reitin. Air Leapin nimellä operoiva yhtiö on jo ilmoittanut aloittavansa lennot Tukholmasta Maarianhaminaan ja Pietarsaareen.

Yhtiö on vakavarainen, mutta toinen asia on se, kuinka paljon Pori kiinnostaa norjalaista kalatalousyritystä.

Viimeisimmät arviot kertovat Nextjetin Porin ja Helsingin välisen reitin muuttuneen kannattavaksi ennen konkurssia, mutta ilman kaupungin tukea koneet tuskin nousevat ilmaan jatkossakaan.

Kaksi. Pori voi tietysti yrittää houkutella jotakin muuta toimijaa yrittämään. Operaattoreita kyllä löytyy, mutta kuka saisi liput myytyä. Hankalinta on se, että asiakaskunta koostuu kovin yksipuolisesti bisnesmatkaajista.

Valtiolla tuskin on haluja rientää apuun, eikä maakunnan yhteistyöhön kannata tässä(kään) asiassa luottaa.

Loppujen lopuksi kyse on neuvottelutuloksesta.

Kolme. Joku pohjoisen lennoista pysähtyisi Poriin. Tätä on joskus kokeiltukin. Ongelma on siinä, että pohjoiseen matkaaville välilasku tekee lentämisestä vähemmän houkuttelevaa. Epätodennäköinen ratkaisu.

Neljä. Pori ostaisi oman lentokoneen ja kilpailuttaisi operaattorin. Tämä vaihtoehto oli pöydällä jo ennen Nextjet-viritystä ja sille naureskeltiin.

Kaupungin varsinainen tehtävä ei ole omistaa lentokonetta, mutta elinvoimasta huolehtiminen on.

Yleisen käsityksen mukaan lentoliikenteen pitäisi tulla toimeen markkinaehtoisesti, mutta muita kulkumuotoja voidaan tukea.

Taloudellisesti oma kone voisi jopa olla toteutettavissa, mutta poliittisesti harjoitus on vaikea ja altis populistiselle kritiikille. Valtuustosta tuskin löytyy enemmistöä.

Viisi. Unohdetaan lennot ja matkataan kärryillä markkinoille kauppaamaan nauriita. Tämä ainakin sopisi Porin imagoon.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: