Festarikävijän kuluttajansuoja vaatisi selkeyttämistä

31.7. 3:00

Kesällä keikkojaan peruneet artistit ovat herättäneet jälleen keskustelua festarilippujen palautuskäytännöistä. Lyhyen ajan sisällä festarikävijät ovat kokeneet pettymyksiä esimerkiksi Pori Jazzeilla, Weekend Festivaalilla ja Karjurockissa. Pori Jazzeille kiinnitetty brittiartisti Yola, Weekendin pääesiintyjä Post Malone ja Karjurockin toinen pääesiintyjä Status Quo peruivat keikkansa lyhyellä varoitusajalla.

Viimeisin festarikeikkansa peruuttaneista oli rockyhtye Status Quo, jonka piti esiintyä viikko sitten Uudessakaupungissa. Bändiä paikkaamaan onnistuttiin saamaan porilainen Rust n’ Rage. Paikkaajan tehtävä ei ole helppo, kuten bändin rumpali totesi Satakunnan Kansan haastattelussa. Valtaosa festarikansasta kiitteli porilaisbändiä, joka suoriutui keikastaan mallikkaasti, vaikka joukosta löytyy varmasti monia tyytymättömiä. Eniten heitä lienee tapahtumaan juuri Status Quon vuoksi lipun ostaneiden joukossa.

Lisää mielipahaa on luvassa korvauksia vaatineille, sillä tapahtuman promoottori Robert Sainio ilmoitti, ettei Karjurock lähde palauttamaan lippurahoja. Sainio perustelee linjausta sillä, että keikkansa perunut Status Quo oli vain yksi monesta kymmenestä festareilla nähtävästä esiintyjästä.

Sainion kommentissa kiteytyy tapahtumanjärjestäjän ja asiakkaan välinen näkemysero. Yleisesti järjestäjien näkökulmasta festari on kokonaisuus, yksi yhtenäinen tuote. Tällöin yksittäisen artistin peruminen ei riitä asiakkaalle perusteeksi vaatia rahojaan takaisin. Tulkinnanvaraiseksi jääkin se, minkä verran kokonaisuuteen voidaan tehdä muutoksia, jotta voidaan yhä puhua samasta tuotteesta.

Kun yhtälöön lisätään vielä pandemian aiheuttamat epävarmuustekijät, festarilippujen ostaminen on muuttumassa omituiseksi osakekaupan ja uhkapelin yhdistelmäksi.

Festarilippuja ostavat asiakkaat eivät kuitenkaan osta palvelukokonaisuuksia. Megaluokan artistien saapuminen Suomeen on verrattain harvinaista ja yksittäistä keikkaa saattaa joutua odottamaan kymmeniä vuosia. Usein maailmanluokan bändit kiinnitetään vieläpä juuri monipäiväisille festareille, mikä pakottaa bändin kuuntelijat ostamaan tapahtumaan vähintään päivälipun.

Se, että bändi lopulta peruu sovitun keikkansa on ikävää, mutta se ei ole suomalaisille festareille vieras tilanne. Sen vuoksi on erikoista, että festarilippujen palautuskäytäntöistä käydään vieläkin köydenvetoa kuluttajaneuvonnan ohjeistusten ja tapahtumajärjestäjien linjausten välillä.

Kuten kaikkeen liiketoimintaan, myös tapahtumatuotantoon sisältyy erilaisia riskejä. Kun yhtälöön lisätään vielä pandemian aiheuttamat epävarmuustekijät, kuluttajan näkökulmasta festarilippujen ostaminen on muuttumassa omituiseksi osakekaupan ja uhkapelin yhdistelmäksi. Vaikka jokainen pystyy elämään keikan peruuntumisen aiheuttaman harmistuksen kanssa, niin on kuitenkin kestämätöntä, että myytävään tuotteeseen sisältyvä riski siirretään kuluttajan kannettavaksi.

Kirjoittaja on Satakunnan Kansan kesätoimittaja.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut