Pääkirjoitus

Pankkien suppeneva rooli jättää osan asiakkaista heitteille

Pankkien suppeneva rooli jättää osan asiakkaista heitteille
Tomi Lähdeniemi

Muistisairaan vanhuksen ongelmat pankkipalveluiden saamisessa olivat murheellista luettavaa (SK 5.1.).

Vanhuksen ystävä kertoi, miten Danske Bankin kassapalveluiden lopetus Porissa oli ajanut muistisairaan lähes epätoivoiseen tilaan, missä edes ystävän apu ei auttanut.

Toki kyse on yksittäistapauksesta, mutta se herättää myös yhteiskunnallisia kysymyksiä.

Yksi on mielipidekirjoittajan esille tuoma pankkien yhteiskuntavastuu. Onko pankeilla edes sellaista?

Pankit ovat liikeyrityksiä, joiden perimmäinen tarkoitus on tuottaa omistajilleen voittoa. On selvää, että pankkiala on valtavassa murroksessa, kun yhä suurempi osa asiakkaista hoitaa asiansa verkossa.

Pankkien kassapalveluille ei ole entisenlaista kysyntää, joten on luonnollista, että niistä karsitaan.

Ongelmia koituu niille asiakkaille, jotka eivät hallitse uusia palvelumuotoja.

Olemme luovuttaneet rahaliikenteemme pankeille, joten ne ovat aivan olennainen osa yhteiskuntaa. Tällä perusteella yhteiskuntavastuun vaatiminen pankeilta on perusteltua.

Voimmeko kuitenkaan vaatia pankkeja noudattamaan palvelutasoa, joka koskettaa äärimmäisen pientä joukkoa? Olemmeko valmiita maksamaan korkeampia maksuja palveluista, joita suurin osa ei edes käytä?

Käytännössä emme ole.

Perinteiset pankit ovat raskaine konttoriverkostoineen vaikeuksissa, kun markkinoille tunkee yhä enemmän lähes pelkästään verkossa operoivia toimijoita.

On selvää, että yhä suurempi osa pankkipalveluista siirtyy verkkoon ja hoidettavaksi perinteisten aukioloaikojen ulkopuolelle.

Tähän liittyy myös ajankohtainen rahoitusalan työriita, jossa neuvotellaan viikonlopputyöstä.

Näkökulmaa voi vaihtaa myös yhteiskunnan vastuuseen. Onko meidän turvaverkkomme tarpeeksi hyvä, jos kaupungilla on muistisairas ja näköongelmainen vanhus, joka ei pysty käyttämään esimerkiksi pankkiautomaattia?

Meillä on vastuu läheisistä, jotka eivät pysty itsestään huolehtimaan.

Viime kädessä tämä on yhteiskunnan tehtävä, ei pankkien.


Kommentit (5)

  • Nimetön

    Fiksu pankki osoittaisi vastuuta ja empatiaa reagoimalla palveluvirheisiin ja -puutteisiin. Liian usein vain yhteiskunta kantaa vastuun isoista virheistä, samalla kun sen mahdollistamat voitot valuvat yksityisiin taskuihin. Pankeissa taitaa edelleen olla vallalla se mentaliteetti että tappiot sosialisoidaan ja voitot yksityistetään. Liikepankki-ideologia unohtaa pankkien yhteiskunnallisen roolin koko yhteiskuntaa palvelevana vaihdannan mahdollistajana. Lainsäädännöllä pitää asettaa pankit paremmin tietoiseksi perustehtävästään!

  • Nimetön

    Pankki on pakottanut asiakkaat hoitamaan asiansa verkossa. Pankki on nykyään pääasiassa sijoitusasiakkaille ja tätä varten ei tarvita palvelua viikonloppuisin.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös