Lukijalta

Lukijalta: Valtion liikennerahoista murusia Satakuntaan – Kymenlaakso on saanut 8 620 euroa/asukas, Satakunnan vastaava luku on 464 euroa

Joonas Salli/Arkisto
Lukijalta: Valtion liikennerahoista murusia Satakuntaan – Kymenlaakso on saanut 8 620 euroa/asukas, Satakunnan vastaava luku on 464 euroa

Porissa viime kesänä järjestetty suviseurat toi kaupunkiin suuria liikennevirtoja. Tapahtumaan osallistui 87 000 ihmistä.

Heikki Santavuo

Liikenneviraston sekä liikenne- ja viestintäministeriön tilastojen mukaan valtion liikennerahat ovat jakautuneet maakunnille hyvin epätasaisesti (Helsingin Sanomat 17.12.), kuten jo tämänkin lehden palstoilla on tullut todetuksi.

Liikennerahoja on myönnetty vuosina 2003–2019 suuriin liikennehankkeisiin yhteensä 7,9 miljardia euroa. Kun jakoa tarkastellaan maakunnittain ja vertailuarvona on käytetty bruttokansantuotetta (bkt) alueella, voidaan todeta melkoinen eriarvoisuus. Tarkasteluajanjakso on niin pitkä, että sattuman osuus tulee eliminoiduksi.

Suurimman potin per asukas on saanut Kymenlaakso, minne on ohjautunut 8 620 euroa/asukas. Satakunnan vastaava luku on 464 euroa. Asukasta kohden liikennerahaa Satakuntaa vähemmän ovat saaneet vain Pirkanmaa ja Pohjois-Karjala.

Professori Pertti Haaparanta kritisoi tämän lehden palstoilla jokin aikaa sitten voimakkaasti infrarakentamisen ajoitusta. Hänen mielestään tiestön parantamisen aika olisi ollut mennyt finanssikriisin jälkeinen aika, jolloin valtiotalouden näkökulmasta on elvytetty. Kun tieverkoston parantaminen on nyt alkamassa, talouskasvun aikana rakentaminen kallistuu.

Liikennerahojen allokointia maakunnittain tarkasteltaessa, ei voi olla vetämättä johtopäätöstä, että Satakunnan maakunnan edunajaminen valtion suuntaan on epäonnistunut. Siinä voivat peiliin katsoa alueemme ministerit, kansanedustajat, eduskunnan valiokuntien puheenjohtajat sekä tietenkin maakuntaliitto.

Pori tähtää strategiassaan tapahtumakaupungiksi ja hyvä niin. Täällä on Suomi Areena, Pori Jazz -festivaali sekä paljon muita merkittäviä yleisötapahtumia, kuten menneeltä kesältä suviseurat (87 000 osanottajaa) sekä tulevana kesänä asuntomessut (viime vuonna Mikkelissä 130 000 osallistujaa).

Tapahtumiin turistit tulevat pääosin autoilla ja Satakuntaan tullessaan tieverkosto muodostaa heti ensivaikutelman alueesta. Tässä suhteessa meillä ei ole parhaita edellytyksiä luoda kuvaa vetovoimaisesta alueesta, vaikka toki Pori–Friitala välillä on moottoritie ja Pori–Rauma pikatiellä on tehty ohituskaistoja, kaiteita ja vaihtuvia nopeusrajoituksia.

Tapahtumanäkökulmaa huomattavasti tärkeämpää on tietenkin elinkeinoelämän nykyaikaiset vaatimukset tiestöltä. Minne yritykset sijoittuvat, siihen logistiset asiat osaltaan vaikuttavat.

Edunajamisessa pitää toimenpiteitä tehostaa, jotta pääsemme jatkossa edes Satakunnan bkt-osuutta vastaavaan osuuteen liikennerahoista. Mainitulla ajanjaksolla 2003–2019 meidän osuutemme liikennerahoista on ollut yksi prosentti, kun bkt-osuus on neljä prosenttia.

Tarpeellisiksi katsottuja investointikohteita infraan on paljon. Näitä toi erinomaisesti esiin Porin kaupungin eläköitynyt kaupunkisuunnittelupäällikkö Olavi Mäkelä (SK 6.1.).

Kehittämisen voi alkaa heti kotipesästä. Porissa pitää aloittaa katujen kunnossapidon tehostaminen. Kaduilla on valtavia monttuja, jotka ovat jo vaaraksi liikenteelle ja pahimmillaan hajottavat ajoneuvoja.

Teknisen palvelukeskuksen rakentamisyksikkö liikkeelle ja konsultointia voivat antaa vaikkapa Porin autokoulujen liikenneopettajat.


Lue myös nämä


Kommentit (16)

  • Nimetön

    Satakuntalaiselle on tärkeää näyttää ettei vedetä kotiin päin.
    Mutta oikeuksiaan kyllä olisi syytä vaatia.
    Kaikki mittarit antavat sille tukea että on aika vaatia lisä valtiolta infra rahaa satakuntaan teille mm

  • Moottoritie olisi kuuma, jos semmoinen olisi

    ”…Pori–Friitala välillä on moottoritie…”

    Porissa ei ole moottoritietä missään. Pori-Friitala-välillä oleva tieosuus on keskikaiteellinen ohituskaistatie, ei moottoritie.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio