Lukijalta

Lukijalta: Satakunnan keskussairaalan johto, voisitteko yksinkertaistaa puhelinpalveluita niin, ettei potilaan tarvitsisi tuntea itseänsä kyykytettävän?

Kari Mankonen
Lukijalta: Satakunnan keskussairaalan johto, voisitteko yksinkertaistaa puhelinpalveluita niin, ettei potilaan tarvitsisi tuntea itseänsä kyykytettävän?

Kirjoittaja ei kohdista kritiikkiään sairaalan henkilökuntaan vaan johtoon.

Eija Rontu, Pori

Olen jonossa leikkausoperaatioon tulevana syksynä. Sain Satakunnan keskussairaalasta kirjeen, jossa minua pyydettiin soittamaan jononhoitajalle tietyn asian takia. Annettiin puhelinnumero, johon vastataan ma–pe kello 9–10.

Viime perjantaina yritin soittaa koko tunnin ajan, älykännykkäni kertoman mukaan 44 kertaa ja koko ajan numero tyyttäsi varattua. Tasan kello kymmenen puhelu siirtyi keskukseen, jossa sanottiin jononhoitajan olevan paikalla maanantaina kello 9. Kysyin, eikö ole mitään muuta keinoa saada jotakuta vastaamaan. Neuvoksi sain, että keskuksen kautta voi yrittää puhelujonoon klo 9-10, annettu suora numero ei ota jonoa.

Tuli maanantai. Laiton numeron hyvissä ajoin puhelimeeni, ja kun sen kello näytti 9, painoin soita-kuvaketta. Varattu. Seuraavan vartin aikana yritin parikymmentä kertaa, en päässyt läpi.

Sitten soitin keskukseen ja pyysin jonoon. Useampaan kertaan sieltä kysyttiin, jaksanko odottaa. Jonotin noin 40 minuuttia. Vähän ennen kymmentä vastattiin ja sain asiani hoidettua.

Miksi tämä on näin vaikeaa? En voi käsittää, että puheluihin vastataan vain tunnin ajan.

Eikö voitaisi ottaa teknisiä apuvälineitä käyttöön? Suojattu sähköposti? Pankkitunnistus verkossa, jonka jälkeen voisi jättää viestin ja mahdollisia liitteitä. Minunkaan asiani ei vaatinut keskustelua, olisin voinut jättää tiedot sähköisesti.

Ettei turhautumiseni suunnaksi virheellisesti tulisi sairaalan henkilökunta, haluan sanoa, että sain hyvää palvelua, niin keskukselta kuin jononhoitajalta. Kritiikkini kohdentuu johtoon, joka ei järjestä näin yksinkertaista asiaa niin, ettei potilaan tarvitse tuntea itseänsä kyykytettävän.


Kommentit (7)

  • Nimetön

    NIMETÖN
    On mieletöntä että terkkariinkin on vain yksi ajanvarausnumero, vaikka soiton syy voi olla aivan muu, vaikka viivästyineistä tuloksista tiedusteleminen.

    Euran terkkarissa, oli, ja varmaan vieläkin tapana ettei tarvitse jonottaa vaan he soittavat takaisin, kun tulee vuoro palvella, eri asia sitten onkin koska se aika saadaan, kahden tunnin kuluttua, vai kahden kuukauden.

  • Nimetön

    On mieletöntä että terkkariinkin on vain yksi ajanvarausnumero, vaikka soiton syy voi olla aivan muu, vaikka viivästyineistä tuloksista tiedusteleminen.

    Keskussairaalaan sain minäkin jonkin numeron, mutta mikä järki näissä numeroissa on kun niitä ei löydy edes internet-sivuilta. Kyllä tällaiset pitäisi olla hoidettu samalla tavalla kuin yritysmaailmassa, että on jokin yksi puhelinnumero vaihteeseen, josta ohjataan eteenpäin ja sähköpostiosoite, josta voi kysyä mitä haluaa ja jokin keskus sitten ohjaa sen oikeaan paikkaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio