Lukijalta

Lukijalta: Lyttyläntie on turhan vaarallinen seikkailurata – monin paikoin tiestön kunto on kuin itärajan takaa

Annika Kangasmaa
Lukijalta: Lyttyläntie on turhan vaarallinen seikkailurata – monin paikoin tiestön kunto on kuin itärajan takaa

Lyttyläntie on paikoin varsin vaarallinen.

Yki Räikkälä, Lyttylä

Nyky-yhteiskunta on monimutkainen ja hallintojen eri tehtävät vaikeasti hahmotettavissa. Kaupungeille ja valtion eri instanssien tahoille jaetut tehtävät menevät iloisesti ja helposti sekaisin.

Eräs SK:n tekstaripalstalla kiitti Porin kaupunkia Lyttyläntien alkupään kunnostamisesta (SK 10.7.). Vaikka tie onkin kaupungin alueella, sen hoito kuuluu ely-keskukselle, joka suunnitteli ja antoi jollekin firmalle tehtäväksi tuon alkupään uudelleen päällystämisen.

Lyttylän kiinteistöyhdistys on jo useita vuosia tuonut kaupungille ja ely-keskukselle tiedoksi Lyttyläntien paikoin varsin vaarallisen kunnon. Porin Linjojen bussikuljettajatkin ovat kertoneet, että varsinkin liukkailla keleillä on ratista piteleminen, ettei iso auto ajaudu väärille urille ja kuski muutu matkustajaksi.

Vastaanotto on ollut ynseä. Todetaan vain, että liikennemäärät ovat niin pieniä. Niinpä. Lyttylässä ei asu eliittiin kuuluvia tai muita, joilla olisi suhteita. Syrjämä mikä syrjämä, vailla lobbareita.

Kesäkuun alussa saatiin tietää, että tietä aiotaan päällystää noin 5,5 kilometriä, eli Toukarin osuus. Lyttylän kiinteistöyhdistys esitti toivomuksen, että jos rahoitus ei riitä koko tien kunnostamiseen, niin edes pahimmat vauriot korjattaisiin. Itse asiassa osuus Vaasan tieltä Toukariin oli keskimäärin hieman paremmassa kunnossa kuin Lyttylän pää.

Vastauksena oli, että liikennemäärät vuorokaudessa ovat niin pieniä Toukarin jälkeen, että katsottiin välttämättömäksi korjata vain tuo pieni osuus. Kerrottiin, että Toukarille saakka liikenne olisi 1 200 autoa vuorokaudessa ja sen jälkeen vain 460.

Milloinkohan laskenta tapahtui? Ei taatusti kesällä. Joka asuu Lyttylässä, tietää muuta. Kylän väkimäärä ja liikenne suunnilleen kaksinkertaistuu kesäisin.

Tiestön kunnossapito on kallista. Varsin kallista siitä tuli, kun aikoinaan valtion hoitama kunnossapito yhtiöitettiin ja ennen pitkää ohjattiin yksityisten yhtiöiden hoidettavaksi.

Mutta. Valtio verottaa liikenteestä, autojen verot, käyttövoimaverot, bensaverot, valmisteverot, korjaamojen ja vakuutuksien alvit ynnä muuta. Kaikki yhteensä vuosittain noin kahdeksan miljardia euroa. Koko liikenne- ja viestintäministeriön budjetti, palkat ynnä muut mukaan lukien on noin kolme miljardia. Viisi miljardia nähtävästi siis ohjataan muualle.

Onhan niitä rahan reikiä. Yritystukiin menee suoraan noin neljä miljardia vuosittain ja toinen mokoma verohelpotuksina. Suurin osa eri asiantuntijoiden mukaan täysin turhaan.

Ei Lyttyläntie ainoa ole. Näitä teitä on Suomessa vähän siellä täällä, teitä, jotka katsotaan vähämerkityksisiksi. Ja kuten kaikki tietävät, on sitä korjausvelkaa kerääntynyt. Monin paikoin tiestön kunto on kuin itärajan takaa.

Ely-keskuksen vastauksessa oli mielenkiintoinen seikka. Kerrottiin, että vähäliikenteisimmillä teillä heikkokuntoisimpia päällystettyjä teitä jouduttaneen muuttamaan sorateiksi – rahoituksen puutteessa. Eli kuoritaan päällyste pois.

Palataan vuosikymmenien takaiseen tilanteeseen. Toisaalta olen havainnut, että Porin kaupunkikeskustassa on tänäkin kesänä päällystetty uudelleen jokunen täysin kunnossa ollut osuus.

Poliisin uudet sakotuskäytännöt ovat uusi valtion keksimä rahastuskeino. Sakkoja on nostettu ja entistä vähemmistäkin rikkeistä sakotetaan suolaisesti.

Eräskin lainkuuliainen ja liikenteessä varovaisuutta noudattava kansalainen sai kevättalvella stop-liikennemerkkiristeyksessä sakkoa siitä, kun ei ollut pysähtynyt tarpeeksi, vaikka kulki risteyksessä mateluvauhtia. Takana tullut poliisi ojensi yhtään liioittelematta voitonriemuisesti 333 euron sakon.

Itse olin päivänä muutamana tulla pahasti törmätyksi, kun sitä huonokuntoista Lyttyläntietä pitkin suhasi joku noin sataa ja tuli mutkassa vastaan omalla kaistallani. Vain se, että itse ajoin hiljaa ja kykenin jarruttamaan ja väistämään melkein ojaan, esti sen, että kaksi autoa olisi mennyt lunastukseen ja yhteiskunnan varoja mennyt sairaalahoitoon.

Olisihan siinä hyvässä tapauksessa valtio voinut saada vähän arvonlisäverotuloja hautaustoimiston maksuistakin.


Kommentit (11)

  • Jazzit kehitysmaassa

    Jazz-vieraat kyllä muistavat kertoa tien ja katkenneiden valaisinpylväiden kunnosta eteenpäin etelässä, netistä löytyy k.o hulvattomia vauriovideoita, eivät muut uskois, jos eivät itse näkisi kehitysmaatasoa.

  • Yki Räikkälä

    Nimettömälle: Ei se tien kunnon vika ole. Muotoilin nopeasti kirjoittaessani huonosti. Tarkoitukseni oli ilmaista, että poliisi sakottaa valtion rahastustarkoituksessa mielivaltaisesti turvallisesti ajavia, mutta ei kykene kitkemään todellisia riskikuljettajia. Siis kerää liikenteestä rahaa, muttei ohjaa niitä tien riittävään kunnossapitoon.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio