Lukijalta

Lukijalta: Joillekin taksi on ainut tapa kulkea – mikä on sen hinta, että mummon kutomakerho jää välistä, tai että kehitysvammainen jää takki päällä tuulikaappiin odottamaan saapumatonta kyytiä?

Joonas Salli
Lukijalta: Joillekin taksi on ainut tapa kulkea – mikä on sen hinta, että mummon kutomakerho jää välistä, tai että kehitysvammainen jää takki päällä tuulikaappiin odottamaan saapumatonta kyytiä?

Kirjoittaja on huolissaan niistä, joille taksi on ainoa mahdollinen kulkuväline.

Jyri Astokari (ps.)

Porissa sote-taksikilpailutus on ollut tapetilla, kun taksilaki hölleni. Samalla sote-kyyteihin neulottiin sisään välityspalvelumonopoli.

Monelle meille taksi on pelkkä kyyti kotiin kello 4 kuuman pizzan ja kylmän kainalon kanssa. Toisille se on kuitenkin ainoa auto, joka vie pois yksinäisyydestä ja hädästä.

Taksikuskien työ sote-kuljetuksissa on ollut tähän asti muovautuva ja palveluläheinen. Kehitysvammaiset ovat näiden kuskien kanssa päässeet lähettämään kortteja, käymään kaupassa ja vaikka käydä äänestämässä saaden pienen hetken olla vaikuttaja.

Vanhuksia on haettu taksilla kotoa, kuski on auttanut kengät jalkaan, jos on ollut selkä kipeä sinä aamuna, ja samalla on keskusteltu lapsenlapsien käymisistä.

Joissain tapauksissa taksikuski on ollut ainut arjen hetki, jolloin vanhus on voinut puhua sellaiselle ulkopuoliselle, joka ei ole hoitaja. Mikä on sen hinta, että mummon kutomakerho jää välistä, tai että kehitysvammainen jää takki päällä tuulikaappiin odottamaan saapumatonta kyytiä, kun palveluntuottajalla ei ole oikeaa sopimusta?

Tarpeeton ja täysin kustannuksia tarkasteleva kilpailutus on hyödytön ja sahaa omaa oksaa altaan. Kun kilpailussa on selvästi halvin tarjous toisiin verrattuna, on selvää, että ne rahat otetaan toisesta taskusta, sillä raha ei ilmaannu tyhjästä.

Taksiuudistus tuli voimaan vasta muutama päivä sitten, ja nyt jo virkamiehet tietävät, miten tämä uusi aika toimii. Taksikuskien pitää sijoittaa laitteisiin, jotka estävät kyydit, koska kaksia laitteita ei voi olla samassa autossa, puhumattakaan siitä, että ne ovat juuri uusittu.

Myöhästymiset lähtevät kuskien taskusta, vaikka syy olisi muussa tekijässä. Uusien kuskien tulo markkinoille on mahdotonta, koska laitteet maksavat kuskeille kuukausipalkan verran.

Pori voi lopettaa saman tien hyvesignaloinnin paikallisesta palvelusta ja lähiosaamisesta. Nyt puhuu vain raha ja kaksoispuhe. Ei kateeksi käy mittarimiehiä.


Kommentit (4)

  • Nimetön

    Tulevaan autoilijoiden kilpailutukseen osallistuvat myös nyt voittaneen LSTD:n autoilijat.
    Missään ei ole sanottu, sovittu eikä luvattu, että satakuntalaiset SAT:n autoilijat niitä tulee ajamaan.
    Mitä luultavimmin Turusta lyödään sellainen hinta, että muut eivät pysty kilpailemaan rinnalla.
    Sehän turkulaisen välitysyhtiön suunnitelma on, viedä täältä kaikki ja laajentaa, kaataen SAT:n autoilijoineen tieltään.

    Ja tällä hetkellä Kela-ajoja ajavat sopimuksen tehneet eivät ole mitään uusia alalla.
    Ihan samoja ”hapannaamoja”, mutta toisen välitysyhtiön leipiin siirtyneitä.
    Alennus 10,6% ei Kela-kyydeissä ole se suurin kysymys, vaan siinä ohessa syntyvä Semel-kytkykauppa ja se, että väitettiin ”monopolia” puretuksi, mutta tosiasiassa nyt vasta sellainen on muodostumassa.
    Ulkopuolinen taho tulee määräämään hinnat millä ajetaan, isoin sanktion varustetulla sopimuksella.

    Tämä asia on niin monimutkainen, että kuluttaja ei edes ymmärrä, mistä on loppujen lopuksi kyse.
    Sitä ei tällä hetkellä tajua edes päättäjätkään, että miten tuli pakka sekoitettua, sallittua monopolien syntyminen ja tarjottua samalla uusille autoilijoille harmaa talous oikein hopealautaselta annettuna.

  • Nimetön

    ”Jatkossa mummuja ja muita perusturvan kustantamia kyytejä kuljettaa samat tutut taksiautoilijat kuin tähänkin asti.”

    Oletko ihan varma tuosta että samat taksit ajavat samoja asiakkaita? Toivottavasti, mutta saapi nähdä miten kaupunki kilpailutuksessaan tuon puolen määrittelee…

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio