Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Eduskunta tarvitsee hätäjarrua ja aikalisän

Suomessa on meneillään ennennäkemätön demokratian ja yhteisen hyvän halventamisoperaatio. Sosiaali- ja terveysuudistuksessa ollaan äärimmäisen pienellä eduskunnan enemmistöllä toteuttamassa lähihistoriamme suurinta järjestelmäuudistusta vastoin yleistä mielipidettä ja asiantuntijoiden näkemyksiä. Tämän tyyppiset suuret uudistukset tulee tehdä laajassa yhteistyössä ja eduskuntakaudet ylittävän enemmistön tuella, ei kahden puolueen lehmänkauppoina. Jos asiantuntijalausunnot eivät vielä paina vaakakupissa tarpeeksi, hälytyskellojen pitäisi soida siinä vaiheessa, kun kolme viidestä suomalaisesta ilmoittaa kannattavansa nykymallisen sote-uudistuksen keskeyttämistä, tai aivan viimeistään silloin, kun oman puolueen keskeiset toimijat asettuvat julkisesti hanketta vastaan. Sipilän hallitus on yllättänyt ennenkin kiipeämällä takaperin puuhun ja myöhemmin peruuttamalla tilanteesta mahalaskuun huomanneensa päätökset hätiköidyiksi. Nykyisen hallituksen toiminnasta tuttu kokeillaan ja sitten korjataan (tai perutaan koko homma) -menetelmä toimii huonosti silloin, kun panoksena ovat ihmisten terveys ja henki. Aikataulupaineen vuoksi käsittely on puutteellista ja eduskunnan omaa työtä rampautetaan muun muassa estämällä sosiaali- ja terveysvaliokuntaa käsittelemästä ja antamasta lausuntoa soten rahoituksesta. Valtiovarainvaliokunnan lausunto puolestaan toteaa, että valinnanvapaus ei tuo säästöjä, vaan ne ovat saatavissa lähinnä digitalisaation ja uuden teknologian myötä. Se tuntuu unohtuneen, että nämä digitalisaation miljardisäästöt on mahdollista saavuttaa myös ilman hallituksen kallista ja palvelut pirstovaa sote-mallia. Eduskuntapuolueet ovat koko ajan olleet samaa mieltä yhdestä asiasta: uudistus on tarpeen. Jopa tavoitteista vallitsee melko laaja yhteisymmärrys. Hyvinvointi- ja terveyseroja halutaan pienentää, palveluiden tasa-arvoisuutta ja saatavuutta parantaa sekä kustannusten kasvua hillitä. Nyt nämä kaikki tavoitteet ovat jäämässä toteutumatta. Satakunnassa uutta maakuntaa ja sotea on onneksi pääosin valmisteltu tarpeet, eikä lainsäädäntö edellä. Tehty valmistelu ei menisi hukkaan, vaikka eduskunta ottaisi aikalisän lakivalmistelussa. Valtakunnallisesti on syytä vetää hätäjarrua ja ryhtyä toimeen esityksen valuvikojen korjaamiseksi. Paikattavana on myös demokratiavaje, jota tämän uudistuksen käsittelyprosessi on aiheuttanut. Näin mittavan uudistuksen tulee nauttia niin kansalaisten, kuin eduskunnan merkittävän enemmistön luottamusta. Kirjoittaja on porilainen kaupunginvaltuutettu (vas.)