MainosTH-Kumi

Porilainen TH-Kumi 50 vuotta: Jaana ja Jouni Lepistö tunnistavat alaltaan kaksi merkittävää muutosta

Sähköistyvä liikenne vaatii yrittäjiltä ja renkailta uudenlaista suorituskykyä. Lepistöt pärjäävät kilpailussa jo kolmannessa polvessa.

Yhdessä töissä ja vapaa-ajalla. Perheyrittäjät Jouni ja Jaana Lepistö voivat luottaa toistensa vahvuuksiin.


21.9. 13:00

Jaana Lepistö kantaa pullakranssin pöytään, kaataa kahvia ja avaa yrittäjän alkutaivaltaan:

”Se oli sitä aikaa, kun lähetyslistatkin olivat vielä käsin kirjoitettuja. Otin kuopuksen ja koiran kyytiin ja ajelimme hakemaan asiakkaiden renkaita vaihtoon. Kopioin ostolaskuja ja pesin työhaalareita. Iltaisin opiskelin taloushallinnon merkonomiksi.”

Jaanalle ja hänen puolisolleen Jouni Lepistölle yrittäjäura TH-Kumissa oli työnkuvan monipuolisuudesta huolimatta helppo päätös – tai ehkä juuri siksi.

Jouni oli kasvanut yrittäjyyteen työskenneltyään isänsä Tarmon ja tämän kaverin perustamassa rengasliikkeessä jo teinivuosista lähtien.

”Tykkään tästä työstä ja asiakaspalvelusta. Tässä on saanut tehdä kaikkea. Toteuttaa itseään ja erikoistua.”, Jouni kertoo.

Samalla tiellä on myös perheen esikoinen Mikko Lepistö, jonka toivotaan ottavan yrityksestä vetovastuuta vähitellen.

Kolmikon työnjako on selkeä ja luottamus toisten osaamisalueisiin on vahva; Jouni hoitaa sisäänostot, Mikko vastaa palvelumyynnistä ja Jaana taloushallinnosta.

Näin se käy ammattilaisilta, katso video:

Moninkertainen valikoima

Suurin muutos rengasalalla, kuten kaikkialla muuallakin, on ollut teknologinen harppaus. Tilauksissa ja taloushallinnossa on siirrytty sähköisiin järjestelmiin. Kulkuneuvotkin ovat sähköistyneet.

”Jos ennen rengaskokoja oli viisitoista erilaista, nyt jokaisella automallillakin on omansa. Sähköautot ovat akkujen vuoksi painavia ja tarvitsevat entistä järeämmät pyörät”, Jouni kertoo esimerkin.

Tiesitkö? Ilmatäytteisen renkaan keksi John Boyd Dunlop vuonna 1888. Ilmatäytteinen rengas on täyskumista rengasta joustavampi ja kevyempi. Nykyrenkaisiin käytettävästä kumista hieman yli puolet on luonnonkumia.

Jim Qvickström hakee hyllystä asiakkaan renkaat.

Rengas- ja vannevalikoiman ylläpitäminen on aina tietynlaista riskinottoa. Jos valikoima on liian suuri, renkaita jää käsiin. Jos se on liian nafti, joudutaan myymään eioota. Valikoima vaatii paljon varastotilaa.

”Tontillamme on vielä rakennusoikeutta. Uuden hallin rakentaminen odottaa enää motivaatiota”, Jouni naurahtaa.

Viime vuosina yleistyneet logistiikkaongelmat ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia myös Lepistöille.

”Rahtien hinnat ovat saattaneet pahimmillaan kymmenkertaistua. Ja eräänkin kerran neljä isoa vannelaatikkoa käsittänyt tilauksemme oli päätynyt muotitavaratalon kakkoskerroksen postipalveluun. Kassakin hieman varoitteli, että pakettinne on melko iso.”

Ville Koivisto vaihtaa rengasta kuorma-autoon.

Laatu kilpailuetuna

”Aikanaan meillä oli hyvät suhteet saksalaisiin ja hollantilaisiin rengastoimittajiin. Kohtalaisen isona ostajana saimme neuvoteltua renkaille kilpailukykyisen hinnan. Nykyään tehtaiden hinnoittelussa ei juuri ole eroa jälleenmyyjien kesken, Jouni vertailee.

Hintakilpailun sijaan TH-Kumi pyrkiikin panostamaan mieluummin laadukkaisiin renkaisiin ja erikoisvanteisiin sekä asiakaspalveluun. Kuluttaja-asiakkaiden lisäksi palveltavana on useita autoliikkeitä.

”Työsuhteemme ovat pitkiä ja koulutamme henkilökuntaa jatkuvasti. Rengasmestareidemme työn jälki on iso kilpailuetu.”

Jani Järvinen tekee erikoisosaamista vaativaa vanteen korjausta.

Tarkkailemalla renkaiden kuntoa ja säiden vaihtelua, asiakas saa palvelua tietenkin juuri ennakkoon varaamanaan ajankohtana. Rengassesonkien aikaan, eli yleensä huhtikuussa ja lokakuussa, TH-Kumilla on ajanvarausjärjestelmän lisäksi käytössä myös non stop -palvelu, jotta kukaan asiakkaista ei jäisi ilman säänmukaisia kumitassuja.

Kaikki autoilevat tietävät, että joskus sattuu myös vahinkoja.

”Kävimme joskus asentamassa tyhjentyneen renkaan tilalle vararenkaan, jotta asiakas sai ajettua auton meille uuden renkaan vaihtoon”, Jaana muistelee.

Tyytyväinen asiakas, tyytyväinen yrittäjä, tuumaavat Jarkko Eve ja Jouni Lepistö.

Info

TH-Kumi on vuonna 1972 perustettu yritys, jonka ensimmäinen toimipiste avattiin Kankaanpäähän vuonna 1973. Yrityksellä on ollut liikkeet myös Noormarkussa ja Porin Helmentiellä. Nykyinen toimipaikka on Porin Korjuuntiellä.

Palvelut

  • renkaat ja vanteet henkilö- ja pakettiautoihin

  • raskaan kaluston rengaspalvelut

  • ohjauskulmien säädöt

  • rengashotelli

th-kumi.fi

Lue lisää:

”Ja pojalle sinä myit etkä minulle.”

Riippumaton ja sanansa mittainen – TH-Kumi 45 vuotta