MainosTilitoimisto Huhdanmäki

Markun ja Jussin kokemus ja jämerät otteet pelastavat yrityksiä: ”Tähän ei robotti pysty”

”Autamme yrittäjiä kasvamaan ja loivennamme menestyksen tielle tulevia töyssyjä”, lupaavat tuore toimitusjohtaja Jussi Lehtonen ja asiantuntija- ja isännöintitehtävien hoitoon keskittyvä Markku Huhdanmäki.

”Kuulumme valtakunnalliseen Taloushallintoliittoon. Se on toimintamme selkäranka ja pitää meidät jatkuvasti skarppina. Asiakas voi luottaa, että meillä laatukriteerit, kuten tietoturva ja henkilötietojen käsittely, ovat kunnossa”, Markku Huhdanmäki (keskellä) vakuuttaa.


19.9. 9:13

Pitkä kokemus, henkilökohtainen palvelu ja vahvan valtakunnallisen Taloushallintoliiton tuki ja valvonta ovat Tilitoimisto Huhdanmäen toiminnan kulmakiviä. Yksi tärkeä periaate on kristallinkirkas.

”Emme tuputa palveluita, jotka eivät ole yrittäjän edun mukaisia. Meille on tärkeää, että yrittäjä onnistuu ja hänen liiketoimintansa kasvaa ja kehittyy. Haluamme olla mukana pitkäaikaisena kumppanina, emme etsi pikavoittoja. Virtaviivaistamme hallinnon yksilöllisesti”, Markku kertoo.

”Valtaosa uusista asiakkaista tulee vanhojen asiakkaiden suosituksesta. Puskaradion positiivinen viesti lämmittää”, Jussi Lehtonen kertoo.

Henkilökohtainen palvelu

Toimisto on tunnettu henkilökohtaisesta palvelustaan. Sisään voi marssia maanantaista perjantaihin kello 8–16. Hyvä sijainti Porin kauppatorin kupeessa lisää helppoa asiointia.

Palvelulla on kasvot ja asiakas saa puhua oman kirjanpitäjänsä kanssa. Johtoporraskin on aina tavattavissa. Tällaista ylellisyyttä ei suurissa toimistoissa ole.

”Meille voi jutella ihan rehellisesti. Usein penkkiin istahtaja vuodattaa kirjanpitäjälle kulloisetkin ilot ja murheet. Välillä samalla istumalla hoidetaan myös yrittäjän henkilökohtainenkin veroneuvonta”, Jussi tietää.

Johanna Ristikallio on erikoistunut yritysten palkka-asioihin. Salla Rounamaa, toimiston uusin tulokas, on tilitoimistotiimin hyvässä opissa.

Pitkät asiakas- ja työsuhteet

Pitkäaikaiset asiakassuhteet kertovat omaa kieltään: moni asiakkaista on ollut mukana jo toimiston perustamisvuosista lähtien. Tämä kertoo luottamuksesta ja hyvin tehdystä työstä.

Työntekijöiden vaihtuvuus on erittäin pientä, ja henki on hyvä. Eri-ikäiset osaajat täydentävät toisiaan ja jatkuva kouluttautuminen pitää tekijät ajan tasalla alati muuttuvassa pykäläviidakossa.

”Seuraamme lainsäädännön ja kirjanpito-ohjeistuksen muutoksia. Perehdymme, miten mikäkin muutos vaikuttaa kyseisen yrittäjän toimintaan ja tuomme hänelle selkosanaista tietoa”, Markku kertoo.

Perehdymme, miten mikäkin muutos vaikuttaa kyseisen yrittäjän toimintaan ja tuomme hänelle selkosanaista tietoa.

Muutosloikka vaatii sulattelua

Huhdanmäelle saa edelleen tuoda paperia.

”Tarjoamme toki myös sähköisiä palveluita, muttemme tuputa asiakkaille digiloikkaa. Pitkä kokemus on osoittanut, että hätiköidyt päätökset voivat viedä ojasta allikkoon. Muutoksen sulatteleminen vie aikaa. Kun yrittäjä itse huomaa digitaalisuuden ajansäästön ja helppouden, siirtymä hoituu sujuvasti”, Jussi kertoo.

Pitkät työurat ovat tyypillisiä Huhdanmäellä. Johanna Wennerström-Peltomäki on ollut yrityksen palveluksessa lähes 27 vuotta. Merita Kevätsalo puolestaan tuli taloon ammattivaihdon kautta. Hän opiskeli ensin tradenomiksi ja tuntee hyvin kauppa- ja ravintola-alan.

Robotti ei korvaa ihmistä

Toimitusjohtajan saappaisiin hypännyt Jussi Lehtonen, 37, on työskennellyt Huhdanmäellä 12 vuotta.

”Pidän työstäni. Pääsen haastamaan itseni osaavassa porukassa, ratkaisemaan suuria kokonaisuuksia ja löytämään asiakkaalle oikeat ratkaisut.”

Uudet työkalut lisäävät tehokkuutta. Robotitkin tekevät tuloaan, mutta ihmisen korvaajaksi niistä ei Jussin mukaan ole.

”Robotit pystyvät analysoimaan lukuja tehokkaasti, mutta luovaan ajatteluun ne eivät pysty. Kylmät luvut kun eivät kerro kaikkea. Tarvitaan tunteva ihminen tulkitsemaan ja ennakoimaan, sillä dataa ja muuttujia on muuallakin kuin luvuissa”, Jussi kertoo.

Jussi Paavilainen hoitaa monipuolisesti niin kiinteistö- kuin tilitoimistoasiakkuuksia.

Rinnalla myös vaikeina aikoina

Markku ja Jussi muistuttavat, että hyvä kirjanpitäjä ei välttele vaikeitakaan aiheita.

”Joskus on otettava asiakasta hihasta kiinni ja istutettava hänet kovien tosiasioiden eteen. Pohtimaan, onko muutos tapahtunut kulurakenteessa vai markkinatilanteessa. Onko tilanne väliaikainen vai pysyvä. Miten vastata uuteen kilpailutilanteeseen, hoitaako kassakriisiä luotolla, omalla lainalla, velkajärjestelyillä…

Talousalan ammattilaiset tietävät, ettei ikävien asioiden kohtaaminen ole helppoa.

”Tärkeintä on hyväksyä tosiasiat ja toimia ajoissa.”

”Tärkeintä on kuitenkin hyväksyä tosiasiat ja toimia ajoissa. Näin kelkka voidaan vielä kääntää.”

Joskus tie kuitenkin nousee kokonaan pystyyn. Myös näissä tilanteissa tilitoimiston osaamista ja taitoa tarvitaan.

”Ikävien tosiasioiden hyväksyminen ajoissa estää yrittäjää ajamasta itseään ihan piippuun. Kivireen vetämisestä luopuminen tuo valtavan helpotuksen.”

Info

Tilitoimisto Huhdanmäki Oy

  • tilitoimistopalvelut ja taloyhtiöiden isännöinti

  • perustettu vuonna 1989

  • valtakunnallisen Taloushallintoliiton jäsen vuodesta 1992

  • Antinkatu 11, 2. kerros, Pori

  • p. 02 630 6666

  • info@huhdanmaki.fi

  • huhdanmaki.fi