Jorma Uotisen viesti johtajalle sisältää kolme terävää huomiota – Tutustu työelämäkeskustelun huippuhetkiin ja ota selvää, millaisia kykyjä tulevaisuuden johtaja tehtävässään tarvitsee - Mainos - Satakunnan Kansa
MainosSatakunnan Kansa

Jorma Uotisen viesti johtajalle sisältää kolme terävää huomiota – Tutustu työelämäkeskustelun huippuhetkiin ja ota selvää, millaisia kykyjä tulevaisuuden johtaja tehtävässään tarvitsee

Porin Teatteri tarjosi puitteet työelämäkeskustelulle, jota seurasi verkossa yli sata katsojaa. Lue ja katso keskustelun kohokohdista, millaiset näkemykset Jorma Uotinen antaa kokemuksellaan johtajuuteen ja luovaan työhön.

Suoraa lähetystä ”Kahden kahvit Jorman kanssa” seurasi 10. maaliskuuta yli sata ihmistä Satakunnasta ja muualta Suomesta. Chatissä esitettiin suoran lähetyksen aikana vilkkaasti kysymyksiä erityisesti johtamiseen liittyen.


18.3. 13:40 | Päivitetty 22.3. 12:25

Porin Teatterilla ”ja sen atmosfäärillä” on määräävä vaikutus Uotisen uran myöhemmille valinnoille. Aloittihan hän teini-iässä talossa balettikoulun kansallisbaletin tanssija Erkki Kuntun ohjauksessa.

– Ensimmäinen tanssiroolini oli musikaalissa Viulunsoittaja katolla, juttelee taiteilija, professori Jorma Uotinen kahvikupin ääressä Porin Teatterin kahvilassa.

Viisivuotias Jorma halusi ostaa Porin Teatterin ja pistää sukulaiset näyttelemään. Kymmenvuotiaana hän koputti rakennuksen ovea ja kyseli töitä. Yli 60 vuotta myöhemmin tanssitaidetta Suomessa uudistanut Uotinen palasi teatteriin esiintymään, tällä kertaa instrumentteinaan ääni ja henkilöhistoria. Kokosimme Uotisen ja sisältömarkkinoinnin tuottaja Tanja Hovin keskustelun huippuhetket yhteen.

Tue työntekijää onnistumaan yhteisessä tavoitteessa

Erään väitteen mukaan johtaminen on yksinäistä. Mitä ajattelet siitä?

– Omia johtajan työtehtäviä en ole kokenut yksinäiseksi, sillä työtä on tehty välittömässä vuorovaikutuksessa tiimin kanssa. Onhan johtajuudessa yksinäiset tunnit, jolloin pitää prosessoida ja pohtia asioita yksin. Näen johtamisen silti mieluummin tiimityönä ja yhteisenä toimintana.

Johtajalla täytyy olla näkemys ja selkeä kuva siitä, mihin olemme menossa ja miten sinne pääsemme.

Uotisen mielestä on vanhanaikaista ajattelua, että johtaja latelee tehtäviä ”omista korkeuksistaan.”

– Kontaktin on oltava suora niihin, joiden kanssa työtä tekee.

Yleisöä kiinnosti suorassa lähetyksessä se, onko Uotisen mielestä johtajan tärkeää tunnistaa työntekijän persoona.

– On erittäin tärkeää, Uotinen sanoo ja vie kuulijan tanssin johtamisen maailmaan.

– Johtajan pitää huomioida työtekijän yksilökohtaiset ominaisuudet, käydä suoraa keskustelua ja seurata urakehitystä. Jokaisen on myös tärkeää pysyä omana itsenään. Johtajana on arvostettava työntekijöidensä persoonallisia ominaisuuksia ja osattava hyödyntää niitä työssä.

Arvostuksen kautta löytyvät johtajan tärkeimmät tehtävät.

– Sytytä, innosta ja saa ihmiset sitoutumaan tavoitteisiin, kuuluu kirkas kiteytys johtajan tärkeimmistä tehtävistä.

– Pidä kirkkaana mielessä ja sanoita, mikä kaiken tavoite on, muistuttaa taiteilija, professori Jorma Uotinen kaikkia johtajia.

Budjetti antaa luovuudelle raamit

Kun ostetaan luovuutta, ostetaan luovan työn tekijän ammattitaito ja näkemys. Bisneksessä asiakas ostaa näkemyksellisiä ratkaisuja ja taiteessa ostetaan tekijän näkemys maailmasta.

– Kun balettitanssija Maija Plisetskaja harjoitteli kansallisbaletissa teosta Kuoleva joutsen, kaikki pidättivät hengitystään ja orkesteri nousi katsomaan. Hetki oli unohtumaton. Tanssija toi teokseen henkilökohtaisen tanssihistoriansa lisäksi koko klassisen baletin genren.

Luova ala työllistää valtavaa joukkoa ammattilaisia, joista jokainen ansaitsee palkkansa.

– Periaatteeni on, että työstä pitää saada palkka, Uotinen linjaa.

Taiteen, etenkin nykytaiteen arvo herättää monenlaista keskustelua. ”Kyllä minäkin olisin osannut tuollaisen tehdä” on tuttu kommentti, jota hän kutsuu kaiken latistavaksi. Taideteosta ja luovan ammattilaisen näkemystä arvostelevalle hänellä on selvä viesti.

– Tee ja tuo galleriaan näytteille, vastaan. Yksinkertaiselta näyttävän teoksen takana voi olla vuosien pitkä prosessi.

Luovan työn hinnoittelussa on huomioitava tuotantokustannukset. Budjetti raamittaa luovuuden.

– Lopullisen teoksen arvo voi kuitenkin lopulta olla jopa mittaamaton.

Luovaa ihmistä ajaa sisäinen motivaatio ja ilmaisun pakko, ei raha tai maine.

– On tehtävä uusia avauksia ja rohkeitakin valintoja, aina ei voi tuudittautua menneisiin menestyksiin, pohti Uotinen kyvystä luoda uutta. Mitä yrityselämä voisi ammentaa ajatuksesta omaan luovuuskykyynsä?

Luovuus syntyy kokemuksista

Luovuus on Uotiselle herkkyyttä, älyä ja rohkeutta ottaa riski.

– Luova työ edellyttää huomioiden tekemistä ja havaitsemista. Pelkkä halu ei riitä. Luovuuden eteen pitää tehdä töitä ja sivistää itseään.

Uotisen isoäidin sanat ”Yöllä tulee Halla” ja Australiassa nähty punainen maa ovat toimineet inspiraatioina omalle luomistyölle. Painokkaat sanat ja voimakas näky tuottivat lopulta tanssiteokset ”Halla” ja ”Jord.”

– Teoksen luomisprosessi voi viedä vuosikymmeniä. Kummankin taustalla on vahva omakohtainen kokemus. Usein sisäiset motivaatiot tunnistaa vasta teoksen syntymisen jälkeen.

Kaikki taideteokset luodaan vuorovaikutuksen tarkoituksessa. Mitä taiteesta pitää ymmärtää? Kaikkea ei Uotisen mielestä pysty eikä tarvitsekaan ymmärtää järjellä. Taiteen synnyttämillä tunteilla ja mielikuvilla on katsojalle arvoa, kunhan vain on avoinna aisteille.

– Ymmärtämisen sijaan tärkeää on avautua taiteelle ja antaa sen vaikuttaa. Kukin katsoo taidetta sillä elämänkokemuksella, mikä kulloinkin itsellä on.

Kahden kahvit Jorman kanssa

  • Suoran lähetyksen järjesti joukko Sanoman Satakunnan alueen sisältömarkkinoinnin ammattilaisia: myyntipäälliköitä, sisältömarkkinoinnin tuottajia, kuvaajia, markkinointiasiantuntijoita, tapahtumatuottajia, graafikoita ja videokuvaajia.

  • Keskustelun aiheet oli räätälöity antamaan arjen eväitä erityisesti johtajille, HR-asiantuntijoille ja työelämäkehittäjille.

  • Yhteistyökumppanina oli Porin Teatteri.

Tämä artikkelimuotoinen mainos on sisältömarkkinointia. Tutustu lisää sisältömarkkinoinnin hyötyihin

Katso kaikki kohokohdat Kahden kahveista