Miksi toiset asunnot myydään nopeammin kuin toiset? - Mainos - Satakunnan Kansa

Miksi toiset asunnot myydään nopeammin kuin toiset?

Asuntojen myyntiaikaan vaikuttavat monet tekijät, eikä myyntiaikaa voi aina tietää etukäteen. Solid House Porin toimisto on tänä vuonna myynyt asuntoja Porin alueella tilastojen mukaan 59 päivää nopeammin kuin muut alan toimijat. Mistä tämä johtuu? Ja mitä hyötyä siitä on?


21.11. 6:00

Vanha lause kuuluu, ettei asunto tarvitse kuin yhden ostajan, sen oikean. Näin varmasti on, mutta milloin se ostaja ilmestyy?

Myyntipäällikkö Mari Hämäläinen­

Valitettavan usein asuntoja joudutaan myymään pitkäänkin, ja usein taustalta paljastuu selkeitä syitä myyntiaikojen venymiselle.

– Myyntiin kannattaa aina paneutua huolella, ja perusasiat tehdä kunnolla, huolimattomuudella saadaan hyväkin kohde pilattua, kertoo Solid House Porin myyntipäällikkö Mari Hämäläinen, ja jatkaa – siksi meillä tarkistetaan tausta-asiat huolellisesti, ja markkinointiin panostetaan joka asunnon kohdalla.

Mitkä asiat myyntiaikaan sitten vaikuttavat?

– Hinnoittelu on ensimmäinen seikka, jonka kanssa valitettavan usein mennään metsään.

Asuntoa hinnoitellessa pitää ottaa huomioon paljon muutakin kuin asunnon pintamateriaalit. Asuinalueella on valtava merkitys, ja usein jopa saman kadun varrella voi olla hintaeroja, vaikka rakennus itsessään olisikin vertailukelpoinen.

Ammattitaitoinen myyjä tuntee myös alueen ja sen erityispiirteet. Usein hintaa mietittäessä vedotaan aiemmin myynnissä olleisiin naapureihin, vaikka todellisuudessa eroja alkaa löytyä paljonkin, kun kaivetaan pintaa syvemmälle.

Lämmitysmuoto, remontit, sisustus, pohjaratkaisu, materiaalit, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Lisäksi on hyvä muistaa, että läheskään aina myynti-ilmoituksen ilmoitettu pyyntihinta ei ole toteutunut kauppahinta.

Kuvissa on hyvä näyttää toiminnallisuus ja tilan käyttö.­

Markkinoinnilla on väliä

Vielä joitain vuosia sitten asunnot julkaistiin sanomalehdessä suppeiden tietojen ja yhden myyntikuvan kera. Sunnuntaina pidettiin esittely, jonne sitten halukkaat saapuivat suurella joukolla. Tilanne muuttuu jatkuvasti ihmisten käyttäessä yhä enemmän erilaisia sähköisiä medioita.

– Taustatiedot pitää kirjata sähköisiin myyntiesitteisiin huolella, ja kuvia pitää olla kattavasti.

Suhruisilla kamerakännykkäkuvilla hienokin kohde saadaan näyttämään huonolta. Ammattikuvaajan käyttäminen on nykyään elinehto.

– Kuvaan vuosittain satoja asuntoja, ja pyrin kuvissani toki korostamaan asunnon hienoja puolia, mutta myös näyttämään kuvissa asuntojen toiminnallisuuden, kommentoi Solid Housen asuntokuvaaja Antti Ranki.

Vaaleat värit pitävät pintansa sisutuksessa, puisissa materiaaleissa suositaan vaaleita pintoja.­

Markkinointi siirtyy digiaikaan myös asuntomyynnissä

Kuten niin monella muullakin alalla, myös kiinteistönvälityksessä sosiaalinen media on mullistanut markkinointia. Asiakkaat seuraavat erilaisia kanavia ja hakevat ideoita ja ratkaisuja.

Yksi laadukas postaus sosiaalisessa mediassa saattaa tavoittaa tuhansia ihmisiä, ja monet toimijat ovatkin siirtäneet leijonan osan markkinoinnistaan mm. Instagramiin ja Facebookkiin.

Osaa asiakkaista tilanne myös hämmentää. Mikäli myyjä ei itse ole aktiivinen somessa, voi hän suhtautua asiaan ristiriitaisesti, mutta mikäli halutaan tavoittaa asiakkaat mahdollisimman kattavasti, on somessa pakko olla.

Lisäksi somella tavoitetaan myös ne asiakkaat, jotka eivät etsi asuntoa niin aktiivisesti, että tarkistaisivat uudet asunnot spontaanisti päivittäin.

Stailauksessa sisustusmateriaalit sävytetään asunnon väreihin.­

Asunnot myyntikuntoon

Myytävien asuntojen stailaaminen on noussut viime vuosina yhä merkittävämpään rooliin, osin aiheesta tehtyjen televisiosarjojen myötä. Stailaaminen on silti paljon muutakin, kuin koriste-esineiden ripoittelua sohvapöydille.

Stailaaja Karoliina Tammi­

– Stailauksella ei ole tarkoitus saada asunnosta jotain, mitä se ei ole, sen sijaan haluamme korostaa sen parhaita puolia, ja tuoda kuviin fiilistä ja tunnelmaa, selvittää asuntostailaaja Karoliina Tammi.

– Yhtä tärkeää on myös, että välittäjä käy yhdessä myyjän kanssa läpi, miten myyntiin valmistaudutaan, Tammi jatkaa.

Tilat pitää näyttää selkeinä ja siisteinä, mutta rehellisinä.

– Ammattitaitoinen välittäjä osaa kyllä kertoa mihin toimiin ja tekoihin ennen myyntiä kannattaa ryhtyä.

Kun asunto näyttää hyvältä, se tavoittaa enemmän huomiota, jolloin myös ostaja löytyy nopeammin.

Yksityiskohdilla tuodaan esille parhaita puolia, ja laadukkuutta.­

Mutta miksi haluamme myydä nopeasti?

Totuus on, että mitä nopeammin asunto myydään, sitä parempi hinta siitä saadaan. Myynnin pitkittyessä kohde kuluu, ja ilmoitusten tavoittama asiakasmäärä laskee. Mikäli kiinnostusta ei ole, on usein edessä myös hinnan lasku.

Oma lukunsa ovat tietysti tilanteet, joissa myyjällä on jo valmiiksi katsottuna uusi asunto, joka saattaa livetä käsistä, mikäli omaa ei saada ajoissa myytyä. Tällainenkaan tilanne ei silti ole toivoton, eikä hinnan polkemiseen tarvitse lähteä, jos aiemmin mainitut seikat ovat kunnossa.

Markkinointi, pohjatyöt, ammattimaiset kuvat, hyvin valmisteltu asunto ja ammattitaitoinen sekä motivoitunut välittäjä. Nopeasta myymisestä on siis konkreettinen hyöty.

Pientaloasumisessa valoisuus ja suuret ikkunat ovat tällä hetkellä muodissa.­

Solid House Porin toimiston löydät osoitteesta:

Hallituskatu 4, 28100 Pori.

Välittäjien yhteystiedot ja myytävät kohteet osoitteesta:

www.solidhouse.fi

Valitse oma välittäjäsi ja tehdään asuntounelmistasi totta!

Lue myös: