Koeajo Herralahti–Isomäki–Ruosniemi: Porilaisperhe testasi lapsimatkustajien suojasta palkitun hybridimaasturin - Mainos - Satakunnan Kansa

Koeajo Herralahti–Isomäki–Ruosniemi: Porilaisperhe testasi lapsimatkustajien suojasta palkitun hybridimaasturin

Subaru Forester e-Boxer valittiin alkuvuodesta luokkansa turvallisimmaksi. Autoluojus kutsui paljon liikkuvan perheen testaamaan palkittua hybridimaasturia kaupunkikeskustassa, hiekkateillä sekä myötä- ja vastamäessä.

Taipalmaan harrastava perhe testasi Subaru Forester e-Boxeria kotikaupungissaan Porissa. Subaru Forester e-Boxerissa on jatkuva ja symmetrinen neliveto, sen vetokyky on 1870 kg ja uuden kevythybridin polttoaineen kulutusta on vähennetty jopa 11 % verrattuna mallin edeltävään versioon.­


6.3. 6:00 | Päivitetty 27.3. 11:16

– Valkoinen on ihan hyvä väri, meillä on tällä hetkellä itsellä kaksi farmaria, valkoinen ja musta toteaa perheen isä, Petri Taipalmaa.

Petri silmäilee maasturin kylkeä ja arvioi ulkonäön ”subarumaiseksi”. Kromilistat ikkunoiden ja valojen ympärillä sekä mattamustat muovilistat lokasuojissa ja helmoissa alleviivaavat jylhäksikin mainittua japanilaista muotoilua.

Laadunvarmistusinsinööri Petri Taipalmaa työskentelee aina lähellä asiakasta ja siksi hänen arkensa on usein liikkuvaa. Petri viimeistelee perheen uutta kotia, harrastaa maastopyöräilyä ja vetää keväisin ja syksyisin appiukon veneen vesille, siksi hänen vaatimuslistallaan on muiden muassa peräkoukku.­

Subarut paitsi suunnitellaan, myös valmistetaan Japanissa.

– Kaikki tietävät kyllä merkin, mutta itse henkilöautomallisto on tuntemattomampi, kertoo Autoluojuksen myyntipäällikkö Jari-Pekka Vianto.

Japanin luotettava maine on yksi syy siihen, että jopa Porissa on Subaru-uskollisten autoilijoiden heimo. Toinen syy on kova ajo eli käytännön kokemukset.

– Eräs asiakkaamme kertoi ajaneen omaansa 300 000 kilometriä, eikä ollut joutunut vaihtamaan juuri muuta kuin parkkipolttimon. Voisi sanoa, että Subarun merkkiuskollisuus on potenssiin kaksi.

– Meiltä löytyy Forester e-Boxerin lisäksi myös pykälää pienempi maasturi XV ja tyylikäs farkku Outback, esittelee Autoluojuksen myyntipäällikkö Jari-Pekka Vianto.­

Kaikki Subarut eivät siis olekaan MM-ralliautoja. Se on nyt omin silmin nähty ja myös kuultu, kun e-Boxer käynnistyy kehräämään.

– Hiljainen, hiljaisempi kuin meidän pappan auto, tuumaa perheen kuopus, 6-vuotias Niilo.

Niilo kurkistaa auton alle. Kas tässäpä on ihka oikea nelivetomaasturi. Sellainen, jolla kurvataan hiekkarantaan surffilauta katolla tai hiivitään hirvipassiin tuosta vain heilahtaen yli metsätien kivien ja kuoppien.

Perheen kuopus Niilo Taipalmaa tutkii Subaru Forest e-Boxerin maavaraa, joka muuten on 22 senttimetriä. Virallinen jalkapallo mahtuisi juuri pyörimään sen alta.­

Kun ensivaikutelma on muodostettu, on koeajon aika. Forester e-Boxerin voimalinjan muodostavat bensiinibokseri, variaattorivaihteisto ja sähkömoottori. Tämä itselataava kevythybridi hyödyntää kiihdyttäessä ajoakkuun ladattua jarrutusenergiaa.

Petri ottaa kuskin paikan. Perheen esikoinen Aada, 10, istuu hänen taakseen. Niilo kiipeää keskelle. Nelikuinen karvavauva, bostoninterrieri Laku, matkustaa pehmeässä kevythäkissään toisella takapenkillä. Hanna-Riikka tyytyy toistaiseksi apukuskin paikalle.

Koeajo alkaa Herralahden Helmentieltä, etenee kohti uimahallia ja jatkuu ohi ammattikorkeakoulun kampuksen. Poliisilaitoksen ympyrästä käännytään kohti urheilukeskusta, porilaisille rakasta Isomäkeä ja erityisesti Aadalle tuttuja mestoja.

Aada harrastaa muodostelmaluistelua ja harjoituksia kertyy neljästä viiteen kertaa viikossa. Hyvelässä sijaitsevasta kodista on yli seitsemän kilometrin matka juniorihalliin, jonne Aada kulkeekin tavallisesti äidin tai isän kyydissä. Kisareissut paikkakunnille taittuvat sen sijaan bussilla joukkueen kanssa.

Forester e-Boxerin sai Euro NCAPin testiohjelmassa tunnustuksen turvallisuudestaan. Testeissä mitataan muiden muassa, kuinka auton muotoilu ja varustelu suojaa aikuismatkustajia, lapsimatkustajia ja kevyttä liikennettä. Niilo ja Aada Taipalmaa ovat jo kokeneita matkustajia ja lapinkävijöitä. ­

– No vähän joutui olemaan näin, Niilo kommentoi takapenkkiläisten olosuhteita ja rutistaa olkapäitään kohti korvia.

Lakun oma autoboksi vei tällä kertaa takapenkkiläisiltä tilaa. Yleensä pieni karvakorva matkustaakin kytkettynä valjaistaan turvavyön jatkopalaan. Muutoin lapset vaikuttavat ihan tyytyväisiltä. Onhan heillä takana isot ikkunat ja ennen kaikkea omat latauspistokkeet älylaitteita varten.

– Hyvä auto ajaa, vakaa tuntuma, neliveto toimii hienosti, myös matkustamossa on hiljaista, kiteyttää Petri ensimmäisen puolimatkan ajokokemuksen.

Matka jatkuu Ruosniemeen, jonka mäet, pururadat, uimakuopat ja futiskentät ovat etenkin jalkapalloa harrastavan Niilon jo ennestään koluamia.

Asiakkuuspäällikkönä toimiva Hanna-Riikka Taipalmaa ajaa työnsä puolesta muiden muassa Porista Raumalle ja Kankaanpäähän. Hän harrastaa crosstrainingia ja käy pentukoulua bostoninterrieri Lakun kanssa.­

On Hanna-Riikan vuoro hypätä puikkoihin – tai oikeammin siis nappikäynnistimen ja pyörivän vaihteenvalitsimen äärelle.

– Isoksi autoksi ketterä, Hanna-Riikka kehuu parkkeerattuaan sen maalaismaisemasta nousevan harjun alle.

Porista löytyi Forester e-Boxerin nelivedon arvoinen testimäki, jonka kaltevuus näytti Taipalmaan perheen koeajossa jyrkimmillään kolmeatoista astetta.­

Maasturilla on edessään vielä koeajon kovin koitos. Kuinka jouhevasti se kiipeää ylös kivikkoista soratietä silloin, kun mittariston näytössä kaltevuus näyttää jopa kolmeatoista astetta?

– Hienosti lähti mäkeen, ei mitään ongelmaa, Petri kiittelee.

Taipalmaat matkustavat talvisin yhteiselle lomalle Lappiin. Perheen lasketteluvarusteet kulkevat kätevästi suksiboksissa. Forester e-Boxerin takaovien leveiltä kynnyslistoilta on helppo kurottaa katolla oleviin tavaroihin.­

Hanna-Riikan TOP6-vaatimukset tärkeysjärjestyksessä:

1.automaattivaihteisto

2.tilaa takapenkillä ja tavaratilassa

3.Bluetooth

4.mukautuva vakionopeuden säädin

5.neliveto

6.automaattiset kaukovalot

bonusta: peruutustutka, pysäköintiavustin ja lämmitettävä ohjauspyörä

Petrin TOP6-vaatimukset tärkeysjärjestyksessä:

1.automaattivaihteisto

2.farmari tai muu tilava malli

3.mukautuva vakionopeuden säädin

4.automaattiset kaukovalot

5.Bluetooth

6.peräkoukku maastopyörää ja peräkärryä varten

Kun automaatioon ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin tottuu, niistä ei enää tahtoisi tinkiä. Molemmat autoilevat Taipalmaat arvostavat muiden muassa automaattivaihteistoa, mukautuvaa vakionopeuden säädintä ja automaattisia kaukovaloja.­

Subaru

· merkin automallisto on suunniteltu ja valmistettu Japanissa

· ainoana autonvalmistajana saavuttanut jokaisella mallillaan täydet viisi tähteä kaikissa merkittävissä turvallisuustesteissä

· Subaru Forester e-Boxer sai luokassaan kaikkien aikojen korkeimmat pisteet lapsimatkustajien suojasta

· brittilehti 4x4 nimesi Foresterin vuoden parhaaksi maastoautoksi ja What Car? -lehti nimesi Subarun kuljettajavalvontajärjestelmän alan edistyneimmäksi

· merkkiä edustaa Porissa Autoluojus

· vinkki: maaliskuun ajan rahoituskorko uuteen Forester e-Boxeriin 1,9 %

Lue lisää mallin tunnustuksista

Lue myös: