Indonesian lentoturma: Onnettomuuskoneen lento oli epävakaata alusta asti – viimeisen tiedon mukaan kone oli hyvin rajussa syöksyssä - Maailma - Satakunnan Kansa

Indonesian lentoturma: Onnettomuuskoneen lento oli epävakaata alusta asti – viimeisen tiedon mukaan kone oli hyvin rajussa syöksyssä

Onnettomuuskone oli tyypiltään Boeing 737 MAX 8. Kuvassa Lion Airin 737 MAX 9 -kone, joka on rungoltaan hieman pidempi ja matkustajakapasiteetiltaan suurempi kuin turmakone, mutta muuten kyseessä on teknisesti hyvin samankaltainen matkustajakone.

29.10.2018 13:56

Indonesian lentoturmassa tuhoutunut koneyksilö oli käytännössä täysin uusi ja vieläpä uutta konetyyppiä.

Indonesialaisen Lion Air -lentoyhtiön Boeing 737 MAX 8 -onnettomuuskone oli lentänyt ensilentonsa heinäkuun lopussa ja toimitettu lentoyhtiölle elokuun puolivälissä.

737 MAX -konetyyppi on tammikuussa 2016 ensilentonsa tehnyt, Boeing 737 -koneen neljännen sukupolven versio.

Lyhyiden ja keskipitkien matkojen työjuhta Boeing 737 on eräs maailman menestyneimmistä konetyypeistä. Ensimmäinen 737 lensi vuonna 1967, ja 737-koneita on sen jälkeen valmistettu yli 10 000 kappaletta.

737 MAX -koneita käyttää Euroopassa esimerkiksi Norwegian.

Onnettomuuskone nousi Indonesian pääkaupunki Jakartan lentoasemalta kello 6:20 paikallista aikaa (kello 1:20 Suomen aikaa). Se oli matkalla Sumatran saarelle Pangkal Pinangin kaupunkiin, jonne sen oli määrä saapua tunnin kuluttua.

BBC:n mukaan pian lentoonlähdön jälkeen koneen lentäjät olivat pyytäneet lupaa palata takaisin Jakartaan. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan kone katosi tutkalta 13 minuuttia myöhemmin ja syöksyi mereen Jakartan koillispuolella.

Epävakaa lentoonlähtö

Flightradar24 -sivuston epävirallisten transponderitietojen mukaan koneen lento oli alusta saakka epävakaata. Noin minuutti lentoonlähdön jälkeen kone oli ehtinyt kohota noin 2000 jalan (600 metriä) korkeuteen, jonka jälkeen se vajosi noin 1 500 jalkaan. Samalla koneen maanopeus kiihtyi voimakkaasti.

Tämän jälkeen kone nousi vielä korkeimmillaan noin 5 500 jalkaan (hieman alle 1 700 metriä). Flightradarin mukaan koneen korkeus vaihteli seuraavien minuuttien muutaman sadan jalan verran, kunnes se kääntyi syöksyyn.

Viimeinen Flightradarin vastaanottama data kertoo koneen olleen hieman yli sadan metrin korkeudessa, ja sen pystynopeus oli 30 000 jalkaa/minuutti (noin 9 000 m/min). Tämä on erittäin paljon ja tarkoittaa käytännössä hyvin jyrkkää syöksyä. Lentoonlähdön jälkeen kone oli lentänyt hieman huojahtelevaa kurssia koillista kohti.

Lentoyhtiön mukaan koneella oli ollut teknisiä ongelmia edellisellä lennollaan, mutta ongelmiin oli reagoitu asianmukaisesti.

Indonesialaisten lentoyhtiöiden turvallisuushistoria on sangen kehno, joskin tilanne on viime vuosina ollut paranemaan päin.

Vuoden tuhoisin

Maanantaiaamun onnettomuus oli siviili-ilmailun tuhoisin turma kuluvan vuoden aikana, ja ensimmäinen 737 MAX -koneelle tapahtunut onnettomuus.

Toukokuussa 112 henkeä sai surmansa, kun meksikolainen Boeing 737 -kone tuhoutui heti lentoonlähdön jälkeen Havannan lentoasemalla Kuubassa. Turmakone oli liki 40 vuotta vanha ensimmäisen sukupolven Boeing 737, joten suoraa yhteyttä tämänaamuisen turman kanssa ei kannata vetää.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos