Useissa hyvinvointialueemme kunnissa on vanhus- ja vammaispalvelulakien mukaisissa palvelukyydeissä välityskeskus taksien tilaamiseen. Sopimukset loppuvat Eurassa ja Kessoten kunnissa kesällä ja Porissa ja Raumalla vasta syksyllä. Ehkä olisi syytä harkita irtisanoa sopimukset Rauman ja Porin osaltakin aikaisemmin. Useissa kunnissa taksin saa tilata suoraa autoilijalta.
Välityskeskustilaus on osoittautunut huonoksi sekä asiakkaiden että liikennöitsijöiden kannalta. Monet vanhukset ja vammaiset ovat joutuneet lopettamaan harrastamisen, koska kyyti on ollut usein myöhässä tai sitä ei ole tullut lainkaan.
Kaikki vaikeudet alkoivat vuonna 2020, kun siirryttiin käyttämään välityskeskuksia. Autoilijat ovat kertoneet, että on usein käynyt niin, ettei kyytitilauksia ole tullut, vaikka asiakkaat ovat välityskeskukselta tilanneet. Tilauksia ei ole siirretty takseille. Autoilijat kilpailutettiin hintajärjestykseen, että voitaisiin ajattaa halvemmalla kyydit. Olen kuullut, että halvimman hintatarjouksen jättäneet autot ovat hamstranneet kyytejä niin paljon, etteivät ole ehtineet niitä ajaa.
Sopimukset ovat eri kunnissa ja eri välityskeskuksilla erilaisia. Eurassa tehtiin sopimus FCG-tranportin kanssa (nykyisin 020202). Alun perin sopimusaika oli vain kaksi vuotta, 16 2628 euroa, mutta siihen otettiin optiovuosi ja saman hinnan mukaan 30.6.2023 loppuvan sopimuksen hinnaksi tulee yhteensä 243 942 euroa plus välityspalkkioita noin 900 euroa kuukaudelta, siis 32 400 euroa kolmelta vuodelta.
Jokainen liikennöitsijä joutuu maksamaan 145 euroa per kuukausi autolta. Eurassa sopimuksen teki alun perin 28 autoa. Jos kaikki olisivat pysyneet koko kolme vuotta mukana, olisivat taksiliikennöitsijöiden kulut välityskeskukselle 146 160 euroa. Nämä ovat aivan hurjia summia, jotka siirtyvät pois omasta kunnastamme ja jopa aivan eri puolelle Suomen Espooseen.
Nyt harkitaan välityskeskusten käyttöä koko hyvinvointialueelle, vaikka kunnissa, joissa ei ole käytössä välityskeskusta käytössä, pärjätään nytkin ihan hyvin. En voi tietää, mitä koko hyvinvointialueen sopimus tulisi maksamaan vuodessa, mutta edellä mainittuihin hintoihin verraten ehkä miljoona euroa vuodessa voisi olla mahdollinen.
Ehdotankin siis julkisesti, että pidämme rahat täällä omalla alueellamme ja palaamme aikaan ennen välityskeskuksia. Määritellään kyydeille jokin kohtuuhinta nykyisen hintatason mukaan. Tarjotaan sitä alueemme kaikille takseille. Katsotaan mitkä autoilijat hyväksyvät hintamme.
Olisi tärkeää päästä aloittamaan puhtaalta pöydältä ja kokeilla ensin, josko pärjäisimme kokonaan ilman välityskeskusta ja jos tarvitsemme sellaisen, niin perustaisimme oman hyvinvointialueen toimiston, josta hoidettaisiin tilastointia ja välitysten tukea. Vanhuksille ja vammaisille lähetetään lista autoilijoista, joilta voi kyydin tilata. Näin palautamme myös tasa-arvon isolle ihmisryhmälle. Vanhuksille ja vammaisille olisi erityisen tärkeää saada tilata kyyti haluamaltaan taksilta.
Tero Viilto
motoneuronisairas
Eura