Monta vaaraa ompi liikenteessä lauloi jo George Malmsten aikoinaan. Valtateillä, joilla ajonopeudet ovat suurempia, voisiottaa käyttöön pienin sallittu nopeus. USA:ssa tämä käytäntö on ollut jo pitkään voimassa. Nykyisin monta kertaa voi joutua jonkun köröttelijän taakse, joka ajaa kuuttakymppiä kahdeksankympin alueella jatkuvasti, ja ohi ei meinaa päästä millään. Tämä aiheuttaa pitkiä jonoja takana tulijoille ja myös vaarallisia ohituksia.
Siksi voitaisiin määrittää sakko liian hitaasta ajosta valtaväylillä, aivan kuin ylinopeudesta nykyisin.
Oma lukunsa on huonokuntoiset, vähän liikennöidyt, talvella pimeät tiet. Näillä teillä voisi ottaa alemmat nopeusrajoitukset käyttöön ainakin talvella niillä osuuksilla, joissa ei ole kevyen liikenteen väylää.
Varsinkin pimeän aikaan on aika lailla ”hasardia” liikkua liukkailla teillä, vaikka olisi kuinka hyvin itsensä suojaliivein teipannut.
Moni autoilija ajaa jalankulkijaa päin pitkät valot päällä, joko huomaamatta tai sitten välittämättä siitä, että sokaisee jalankulkijan silmät. Nykyautoissa on niin tehokkaat valot, että jos pitkillä valoilla tullaan pimeällä vastaan, niin ihan varmaan joutuu sokaistuksi.
Tapio Kamppi
Honkajoki