Porista pitäisi kehittää lentorahtiliikenteen keskus

Kirjoittaja näkee Porin lentokentässä lentorahtiliikennepotentiaalia. Rautatie ja pikatie menevät lentokentän vierestä, eikä syväsatamakaan ole kaukana.

18.1. 17:53

Kansanedustaja Matias Marttinen kirjoitti Satakunnan Kansassa (16.1.), miten hänen mielestään Satakunnan asemaa logistiikan keskittymänä tulee vahvistaa. En voisi olla enempää samaa mieltä.

Satakuntalaisille kansanedustajille on myös annettava iso kiitos onnistuneesta edunvalvonnasta siinä, että raiteiden kulunvalvonnan mittava investointi, niin sanottu digirata-hanke, käynnistetään juuri Pori/Rauma–Tampere-radalta. Junakuljetuksia voidaan digirata-hankkeen myötä kasvattaa raiteilla jopa kolmanneksella tämänhetkiseen verrattuna..

Näen itse digirata-hankkeen myös Porin lentokentän olemassaolon turvaavana tekijänä. Porin lentokentän Pori–Helsinki-henkilöreittiliikennettä näyttää nimittäin olevan mahdotonta saada – Porin kaupungin tuesta huolimatta – liiketaloudellisesti kannattavaksi, vaikka jokainen kyllä ymmärtää kyllä, mikä merkitys tällä yhteydellä on muun muassa Satakunnan talouselämälle.

Mikäli Satakunnan talouselämä ei lähde mukaan turvaamaan Pori–Helsinki-henkilöreittiliikennetta, Porin kaupungin ei tässä taloustilanteessa pidä – itsestäänselvyytenä ja ikuisesti – tukea kannattamatonta liiketoimintaa.

Porin kaupungin on siksi digirata-hankkeen yhteydessä lähdettävä tavoittelemaan Suomen lentorahtiliikenteen keskuksen asemaa.

Porin lentokenttä mahdollistaa isojenkin lentokoneiden laskut ja nousut. Porin lentokentän “vierestä” kulkevat valtatiet 2, 8 ja 11 sekä rautatie. Siirto lentokoneesta pyörille (kumi tai teräs), tai toisinpäin, olisi vaivatonta.

Porin kentän ympäriltä löytyy myös tilaa rahdin käsittelyyn, joko valmiiksi rakennettuna tai tonttimaana. Syväsatama ei ole kaukana.

Lentorahtiliikennetta ei tänä päivänä – sen merkityksestä huolimatta – arvosteta tarpeeksi. Sitä pidetään jopa matkustajaliikenteen tulppana.

Kansainvälistä lentorahtia kuljetettiin vuonna 2021 Suomessa kuitenkin noin 174 000 tonnia, josta Helsinki–Vantaan-lentokentän osuus oli noin 170 000 tonnia (noin 98 prosenttia). Kotimaista lentorahtia kuljetettiin yhteensä noin 2 000 tonnia. Noista luvuista löytyy – ja on saatavissa – turva Porin lentokentän säilymiselle ja Satakunnan vahvistamiselle logistiikan keskittymänä.

Jouni Lehtimäki

varatuomari, oikeustieteen lisensiaatti

Pori

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut