Viljelijät, opetelkaa markkinoimaan

9.1. 5:00

Tässä lehdessä 2. tammikuuta nuori pariskunta Korkeaoja-Nurmo toivoi, että palkokasvien kasvattaminen alkaisi kannattaa enemmän Suomessa. ”Viljan viljelyaloja voitaisiin siirtää enemmän palkokasveille, niin ei jouduttaisi tuomaan niin paljon ulkomailta valkuaisen raaka-ainetta.”

Joskus minusta tuntuu, että maanviljelijät odottavat jotain ihmettä, joka myisi heidän tuotteitaan. Hyvät maanviljelijät, aika on muuttunut!

Vuosikymmeniä sitten maanviljelijöiden tuotteet menivät kaupaksi ilman markkinointia, sillä suuret ikäpolvet, jotka muuttivat maalta kaupunkiin, osasivat käyttää maalla tuotettuja tuotteita. Maitoa, piimää, jauhoja, perunoita.

Tänä päivänä tilanne on toinen. Maito- liha,- ja jauhotuotteet eivät ole enää selviö nuorelle sukupolvelle. Markkinoille on tullut hirssi, maissi, soija ja linssi.

Eikä noita edellä mainittuja tuotteita ole lähtenyt tuomaan Eurooppaan maanviljelijät. Ei todellakaan, vaan he ovat palkanneet hyvän markkinoijan tänne Eurooppaan. Tänä päivänä myös meillä Suomessa melkein jokainen tuntee nuo tuotteet.

Suomesta otan esimerkkinä yhden palkokasvin, härkäpavun, joka on tietojeni mukaan proteiinipitoisuudeltaan suurempi kuin soija. Katsoin viime kesänä kaksi vuotta sitten TV1:n ohjelmaa, jossa haastateltiin härkäpavun viljelijää.

Ohjelman lopuksi toimittaja kysyy: ”Miksi näin hyvää tuotetta ei osteta." Viljelijä vastaa: "Sitä minäkin ihmettelen ja olen ihmetellyt”.

Tuon videon innoittamana innostuin opettelemaan käyttämään härkäpapua ja tutkimaan, kuinka hyvin kaupoissa tunnetaan härkäpapu.

Kesävierailleni syötin härkäpavuista tehtyjä ruokia. Kaikki kehuivat, että jopa suolatut, paistetut pavut maistuivat. Kaikki myös lupasivat siirtyä ulkomaan tuotteista kotimaisiin.

Innostuksissani aloin testata, kuinka hyvin härkäpapu on markkinoitu Suomessa. Samalla kun kylästelin sukulaisissa ja tuttavissani, kuljin kaupoissa kyselemässä härkäpavun tunnettavuutta.

”Tutkimusalue” oli suuri, Rauma-Joensuu-Rovaniemi.

Testauksen aloitin myymälöissä kyselemällä myyjiltä, missä on härkäpapua. Joka kerran tuli pieni hämmennys. Soiteltiin myyjältä toiselle. Lopulta joistakin liikkeistä löytyi, toisista ei.

Kun siirryin kyselemään soijaa, niin myyjiltä tuli heti pitkä lista soijatuotteista. Joka myyjä osasi viedä minut oikealla hyllylle. Ja usein vielä mainittiin myös muita valkuaisaineita sisältäviä tuotteita, kuten hirssi, linssit ja couscous.

Hyvät suomalaiset palkokasvien kasvattajat, palkatkaa yhteinen, hyvä markkinoija.

Kirsti Kärki

Huittinen

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut