Onko digitaalisuus avain sote-uudistuksen jälkeisiin lähipalveluihin?

11.12.2022 18:45

Useampi hyvinvointialueista tulee tarkastelemaan palveluverkostoaan osana sopeutustoimia (HS 27.11.2022). Yhtä lukuun ottamatta kaikki hyvinvointialueet tekevät ensi vuonna alijäämää, ja vaikka rahaa olisikin, iso haaste on henkilökunnan riittävyys. Voiko digitaalisuus olla avain sote-uudistuksen jälkeisiin lähipalveluihin?

Kantar Publicilla teettämämme tutkimukseen mukaan jopa kuusi kymmenestä suomalaisesta on käyttänyt julkisia sote-palveluita digitaalisesti tänä vuonna. Käyttö korostuu yli 65-vuotiaissa, jotka muutenkin tarvitsevat terveyspalveluita enemmän. Mitä pitempi matka kaupungin tai kunnan keskustaan on, sitä enemmän digipalveluita kaivataan.

Digipalveluiden käytön eduksi koetaan helppo saavutettavuus: ne ovat nopein ja vaivattomin tapa hoitaa asioita ajasta ja paikasta riippumatta.

Digipalvelut ovat siten jo olennainen osa julkisten terveyspalveluiden käyttöä.

Yksi tärkeimmistä uusilla hyvinvointialueilla päätettävistä asioista on tulevaisuuden sote-palveluverkko eli lähivastaanotoista ja digiratkaisuista koostuvaa kokonaisuus. Siinä tulisi erityisesti huomioida kaukana keskustoista asuvat, jotka eivät välttämättä halua terveysasemaa lähistölle, vaan enemmänkin parempia digitaalisia sote-palveluita.

Kaikkiin tarpeisiin ei voi vastata vain digitaalisesti, eikä digipalveluita tule lisätä vain nykyisen palveluiden päälle.

Mutta perusterveydenhuollon sujuvoittaminen ja sopeuttaminen ei tapahdu ilman nykyistä laajempia digipalveluita, joiden kehittämisessä on tärkeää nojata tietoon kunkin asiakas- ja potilasryhmän toiveista ja kehittää palveluita ennakkoluulottomasti vastaamaan asiakkaiden tarpeita.

Iina Vartia

Johtaja, sosiaali- ja terveyspalvelut FCG Finnish Consulting Group

Mitä pitempi matka kaupungin tai kunnan keskustaan on, sitä enemmän digipalveluita kaivataan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut