Tehdään Porin joukkoliikenteestä brändi

Tampereella on Nysse. Mikä Porissa voisi olla puhekieleen vakiintuva nimitys linja-autolle?

1.10. 19:30

Koronapandemian ja kallistuneen polttoaineen yhteisvaikutus on näkynyt myös joukkoliikenteen kustannuksissa. Onneksi tällä hetkellä tilanne näyttää valoisammalta kuin vuosi sitten. Yhä on matkaa koronaa edeltävään aikaan, joten vielä pystymme kehittymään.

Yksi tärkeimmistä uudistuksista on maksutapahtumien helpottaminen. Olen saanut paljon palautetta siitä, että esimerkiksi lähimaksu pitäisi saada mahdolliseksi Porin joukkoliikenteessä.

Se onkin ykköskehityskohteena. Tulevaisuudessa ei aina tarvitse etsiä kolikoita taskun pohjalta, vaan voi vain hypätä kyytiin ja maksaa matkansa lähimaksuna. Kätevää ja helppoa.

Millä muulla tavoin saisimme joukkoliikennettämme parannettua? Ehdotuksia tulee aina laidasta laitaan.

Lisää busseja sinne ja tänne. Älkää nyt vaan ajako sinne ja tänne. Ei tänne tule koskaan busseja. Aikataulut on aivan väärin tehty. Ja niin edelleen.

Haasteena on rajalliset taloudelliset resurssit, joilla kokonaisuutta pitäisi pyörittää.

Pitäisikö ennemmin lisätä reittivuoroja eniten käytetyille linjoille vai karsia niistä, joita vähiten käytetään? Yleensä nämä ovat juuri ne kaukaisimmat ja harvaan asutuimmat alueet.

Mitä tarkoittaa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus joukkoliikenteessä? Mikä on sen arvo? Pystymmekö vastaamaan suurimman osan toiveisiin, vai pitäisikö suosia pienempiä ryhmiä?

Joudumme pohtimaan, onko tärkeämpää viilata bussiaikatauluja niin, että ne olisivat koululaisille mahdollisimman hyvin laadittu ja oppilaat ja opiskelijat pääsevät kouluihinsa. Vai onko tärkeämpää se, että iltaisin olisi enemmän vuoroja, erityisesti viikonloppuisin.

Entä sitten työssä käyvät? Nykyisellään emme pysty vastaamaan täysin työssä käyvien toiveisiin.

Mistä supistaisit? Mihin laittaisit lisää?

Koulujen bussiaikatauluttamisessa käytiin keskusteluja koulujen rehtorien kanssa.

Olisiko sama mahdollista myös työnantajien kanssa? Saataisiinko työnantajat mukaan käyttämään työsuhdematkalippuja tulevaisuudessa, jotta entistä useampi kulkisi työmatkansa linja-autolla?

Esitin kirjoituksessani paljon kysymyksiä. Ilman kysymyksiä ei voi saada vastauksia.

Jo nyt on tehty paljon parannuksia ja korjausliikkeitä, mutta valitettavasti kaikkien toiveisiin ei voi vastata. Budjetissa on pakko yrittää pysyä, vaikka käyttökulut ovatkin nousseet viime vuosina.

Loppuun heitän vielä haasteen kaikille porilaisille. Mitä jos brändäisimme Porin joukkoliikenteen? Tampereella on Nysse, mikä se voisi olla Porissa?

Tekisimme bussimme uuden porilaisen brändin mukaiseksi. Lisää markkinointia, bussit tutuiksi ja bussimaksut helppokäyttöisemmiksi.

Tampereella Nysse tulee, mutta mikä on Porin bussien brändi?

Jussi Ihamäki

Porin joukkoliikennejaoston puheenjohtaja

Porin kaupunginvaltuutettu (kok.)

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut