Etäpalvelut ja ikäihmisten laadukas hoito vähentävät päivystysruuhkia

Kirjoittajien mielestä ensi vuoden alussa aloittavien hyvinvointialueiden tulisi vakavasti pohtia järkeviä tapoja hoitaa päivystyspalvelut osana alueen sote-palveluja.

29.8. 20:30

Yhteispäivystykset ovat pahasti ruuhkautuneet kesällä. Ylen kyselyssä kaikki sairaanhoitopiirit vastasivat: päivystykset ovat tukossa ja jatkohoitoon ei pääse.

Päivystysruuhkia voidaan vähentää tarjoamalla palveluita, joilla ehkäistään tarpeeton asiointi päivystyksessä. Keinoina ovat etälääketieteen palvelut ja laadukas ikäihmisten hoito.

Sairaanhoitopiirien ylläpitämä valtakunnallinen ja vuorokauden ympäri auki oleva Päivystysapu 116 117 -palvelu tarjoaa apua tilanteessa, jossa ihminen miettii, onko päivystykseen tarpeen mennä.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri otti Päivystysapupalvelussa käyttöön puheluiden rinnalle chatin. Sen etu puhelimeen verrattuna on, että asiakas voi lähettää kuvan esimerkiksi haavasta tai tulehtuneesta silmästä. Chatiin voi liittää myös hoito-ohjeita tai sairauslomatodistuksen.

Tulokset puhuvat puolestaan: käynnit Oulun yhteispäivystyksessä ovat vähentyneet. Noin puolet yhteyttä ottavista asiakkaista pärjää etänä annetulla avulla: kotihoito-ohjeilla ja yleisellä neuvonnalla. Vain neljännes asiakkaista ohjataan varsinaiseen päivystykseen ja viidennes omalle terveysasemalle sen aukioloaikana. Neljä prosenttia asiakkaista ohjataan hätäkeskukseen.

Chatiin vastaavat Terveystalon kokeneet sairaanhoitajat etänä. He voivat tarvittaessa konsultoida Oulun yliopistollisen sairaalan päivystävää lääkäriä ja muita työvuorossa olevia hoitajia.

Vaasan yhteispäivystys on ottanut tuellamme vielä yhden askeleen eteenpäin: vasta alkaneessa kokeilussa Päivystysapu-palveluun soittavat asiakkaat voidaan arki-iltaisin ja viikonloppuisin ohjata tarvittaessa Terveystalon etälääkärin vastaanotolle. Vastaanotto tapahtuu joko puhelimitse tai chatissä.

Hoivakodissa asuvat ikääntyneet ovat merkittävä ja kasvava päivystyspalveluita käyttävä potilasryhmä. Heidän tilanteessaan päivystyksen käyttöä on harkittava erityisen tarkkaan, sillä käynnistä aiheutuva rasitus voi romahduttaa toimintakyvyn. Päivystyksen asianmukainen käyttö vaatii sitä, että hoivakoti voi tukeutua joka tilanteessa lääkäriin.

Vastuulääkärimallissamme mahdollistamme hoivakodeille lääkärin tuen ympärivuorokautisesti. Näin moni asia voidaan hoitaa hoivakodissa ilman lähtöä päivystykseen. Silloin kun päivystykseen on asiaa, lääkäri laatii lähetteen, mikä nopeuttaa hoitoa päivystysyksikössä.

Nämä ovat esimerkkejä ratkaisuista, joihin olemme päätyneet yhteistyössä tilaaja-asiakkaidemme kanssa. Vuoden 2023 alussa aloittavien hyvinvointialueiden tulisi vakavasti pohtia järkeviä tapoja hoitaa päivystyspalvelut osana alueen sote-palveluja. Tässäkin kohtaa yhteistyö ja ideointi yksityisen ja julkisen terveydenhuollon välillä kannattaa.

Emil Heinäaho

Ylilääkäri, Terveystalon julkiset palvelut

Harri Jaskari

Asiakkuusjohtaja, Terveystalon julkiset palvelut

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut