Miksei valtion johdossa lämmetä Porin ja Satakunnan lentoliikenteelle?

Satakunta on merkittävä vientimaakunta ja monille toimijoille säännöllinen reittiliikenne on käytännössä lähes elinehto. Valtion tulisi siksi olla kiinnostunut alueen yritysten toimintaedellytyksistä, kirjoittaja toteaa.

22.8. 17:34

Satakunta on hyvin merkittävä vientimaakunta ja Pori maakunnan suurin kaupunki. Valtion tulisi olla hyvin kiinnostunut alueen elinvoimamahdollisuuksista ja yritysten toimintaedellytyksistä.

Tähän kuuluu tavalla tai toisella myös lentoliikenteen sujuminen. Näinhän se tekee monen kaupungin kohdalla, kuten Sampsa Kataja (SK 16.8.) aiemmin mielipidekirjoituksessaan toi esiin.

Vuosituhannen alkupuolella työskentelin projekti-insinöörinä automaatioprojektien parissa. Näistä suurin osa suuntautui ulkomaille. Porista oli silloin hyvät ja toimivat lentoyhteydet jatkoyhteyksineen.

Kaikki kuitenkin alkoi muuttua reilu vuosikymmen sitten. Keskeisessä roolissa taloustilanteen kiristymisen lisäksi on nähdäkseni voinut olla valtion omistaman Finnairin strategiamuutos, jossa sen tärkeimmäksi liikenteeksi muodostui Venäjän yli tapahtuva Aasian liikenne. Maakuntien syöttöliikenne muun muassa Euroopan lennoille jäi näin ollen vähemmän tärkeäksi ja kiinnostavaksi.

Viime vuosikymmenen aikana valtio on panostanut mittavia summia erityisesti Helsinki–Vantaan-lentoaseman kehittämiseen. Lisäksi tällä hallituskaudella on tehty useiden satojen miljoonien panostuksia Finavian ja Finnairin tukemiseksi koronakriisin ja Ukrainan sodan aiheuttaminen poikkeustilojen johdosta.

Näistä voi aivan yhtä lailla puhua ”lentoliikennetukina”.

Valtion verotuloihin osallistuu myös Satakunnan alueen asukkaat ja yritykset. Nykyinen rooli valtion omistajaohjauksessa tuntuu painottuvan enemmän siihen, että tappiolaskuja kuitataan, mutta velvoitteita ei aseteta.

Lentoliikenteen ja lentokentän ympärillä on maakunnan yritysten toimintaedellytysten turvaamisen lisäksi useita toimijoita, joille säännöllinen reittiliikenne on käytännössä lähes elinehto.

Pori on kantanut tästä suurta taloudellista vastuuta, ja käytännössä hoitanut yksin esimerkiksi julkisen palveluvelvoitteen ja kilpailutuksen.

Edellä mainittuun klusteriin lukeutuu muun muassa Ilmailuopisto, jota vuosien saatossa eri huhupuheissa on viety milloin minnekin, esimerkiksi Tampereelle. Tämä pistää hieman ilkeämielisestikin joskus miettimään, että miksi valtion johdossa ei tunnuta lämpiävän juuri Porin ja Satakunnan lentoliikenteelle.

Arto Nurmi

kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu (ps.)

Pori

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut