Pelastusharjoitusalue kansallisen rahoituksen piiriin

Satakunnalla on useita syitä toimia kansallisen turvallisuuden keskiössä, kirjoittaja arvioi. Arkistokuva on otettu pelastusharjoitusalueelta viime keväänä.

1.8. 20:40

Satakunnan pelastusharjoitusaluetta on pidetty hengissä pääasiallisesti Porin kaupungin rahoituksella. Epävarmuus, konfliktit ja yhteiskunnan rakenteisiin kohdistuvat uhat ovat lisääntymässä. Vastuu yhteisestä turvallisuudesta kuuluu viranomaisten lisäksi yhä enemmän myös alueille ja jopa yksilöille. Olisikin harmillista, jos Suomen ilmailuopiston ja Winnovan yhteinen koulutuskeskushanke kariutuu rahoituksen puutteeseen.

On kyse kansallisesta hankkeesta, joka liittyy uuteen turvallisuusstrategiaamme. Suunniteltu koulutus kasvattaisi turvallisuusalan henkilöstöä tilanteessa, jossa esimerkiksi Satakunnan pelastuslaitoksen henkilöstöresurssit uhkaavat vähentyä.

Tuoreimmassa lausunnossa sisäministeri Krista Mikkonen tuo esille Suomen Nato-jäsenyyden tuomat uudistustarpeet kansallisen kriisinkestävyysympäristöömme:

”Kriisinkestävyydellä eli resilienssillä tarkoitetaan yhteiskunnan kykyä vastustaa ja toipua häiriöistä, kuten luonnonkatastrofeista, kriittisen infrastruktuurin häiriöistä ja aseellisista hyökkäyksistä. Kriisinsietokyvyn kannalta olennaista on yhteiskunnan toiminta kokonaisuudessaan, ei vain sen asevoimat.”

”Vakavimmissakin kriisitilanteissa sotilaallinen suorituskyky tarvitsee tuekseen siviilitoimintaa, kuten palo- pelastustoimea, viestiyhteyksiä sekä logistiikkaa. Tämä on nähty viimeisimpänä myös Ukrainassa. Puhdas vesi, energia, ruoka ja tänä päivänä myös tietoliikenneyhteydet ovat yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeitä.”

Satakunnalla on useitakin erityisiä syitä toimia kansallisen turvallisuuden keskiössä.

Olkiluodon ydinvoimalat, länsirannikolle rakennetut ja suunnitellut tuulivoimalat maalla ja merellä turvaavat koko maan energiatarvetta. Se voidaan varmistaa vain riittävän kantaverkon avulla.

Maakuntamme rooli kansallisen ruokahuollon jatkumossa on keskeinen. Satamien ja niiden kautta tapahtuvan laivaliikenteen ylläpitäminen myös kriisiaikoina on alueviranomaisten ja yritysten vastuulla.

Maakunnan teollisuuden ytimeen kuuluvat monet strategisesti keskeiset toimialat kuten laivanrakennus, metalliteollisuuden raaka-aineet ja lopputuotteet, logistiikka ja automatiikka, ja kuljetuskaluston valmistus.

Maakunnan sotilashenkilöstön ja siviiliorganisaatioiden välisellä yhteistyöllä kasvatetaan koko maakunnan turvallisuusosaamispääomaa.

Nyt tarvitaan maakunnan turvallisuusstrategian päivitystä ja eri toimijoiden yhteistyötä, jolla vältetään toimintojen pirstaloituminen ja tehottomuus. Yhteyksillä vastuuministeriöihin on varmistettava hankkeiden saattaminen kansallisen rahoituksen piiriin.

Paavo Kajander

Pori

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut