Satakunta, eturivin maakunta

8.7. 16:03

Suomen huoltovarmuuden kannalta on tärkeää, että laivaliikenne toimii. Suomenlahden suursatamat toimivat rauhan aikana erinomaisesti, mutta miten on asian laita kriisitilanteessa?

Toisen maailmansodan aikana Porin lentokentältä tehtiin puolustus- ja suojauslentoja Rauman ja Turun seudulle saakka. Vallitsevassa tilanteessa olisi luontevaa säilyttää ja rakentaa uutta kriisivalmiutta Satakuntaan. Rauman ja Porin satamat ovat kauimpana itärajasta. Samoin Porin lentokenttä. Parkanon rataa korjataan Niinisalon ja Parkanon väliltä. Rata pitäisi korjata viipymättä myös Porin ja Niinisalon väliltä. Kallis hankehan se on, mutta se palvelisi kriisivalmiuden lisäksi normaaliaikoina elinkeinoelämää.

Jos Suomeen perustetaan Nato-tukikohta tai tukikohtia, olisi ensimmäinen luontevinta perustaa Satakuntaan, Porin Prikaatin läheisyyteen tai yhteyteen.

En tiedä mitä mieltä asiantuntijat ovat, mutta maallikkona asia näyttäisi siltä. Samaan hengenvetoon voi todeta, että ei ainakaan itärajan lähelle tai edes Savoon, jonne lupsakkaimmat ovat sitä jo ”rakentamassa”.

Itäisen naapurimme johtajan viimeaikainen olemuksen muutos antaa ymmärtää, että ”sotilaallinen operaatio” on saavuttanut hänen silmissään jonkinlaista menestystä. Nyt vedetään hetki happea ja sitten on seuraavan siirron aika.

Sen takia Suomessa ei saada jäädä lepäämään laakereille Nato-päätöksen taakse.

Simo Pukkila

Ulvila

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut