Mikko Elo: Satakunta tarvitsee kehittyäkseen yliopiston ja hyvät liikenneyhteydet

”Satakuntalaiset kansanedustajat on sitoutettava yliopiston perustamiseen”, kirjoittaa valtiopäiväneuvos Mikko Elo.

Yliopistokeskus Porissa jo on, mutta pitäisi saada oma yliopisto, kirjoittaja vaatii. Arkistokuva.

6.7. 19:15

Erkki Santala tarttuu aina tärkeään aiheeseen, eli Porin ja Satakunnan kehitykseen mielipidekirjoituksessaan (SK 5.7.). Lähes jokaisesta kohdasta olen hänen kanssaan samaa mieltä. Santala sanoo sen ytimekkäästi yhdessä lauseessa: ”Kyllä asia on niin, että korkeatasoinen yliopistokoulutus ja hyvät liikenneyhteydet tuovat mukanaan myös uusia työpaikkoja.”

Santala toteaa aivan oikein, että Satakunnan väkiluvun pieneneminen on suuri ongelma, joka ei poistu maahanmuuton lisäämisellä. On ehdotettu myös koulutusperäistä maahanmuuttoa, mutta ei sekään ole ratkaisu väen vähenemiseen Satakunnassa.

Viime vuonna kävimme mielenkiintoisen ja hyödyllisen keskustelun ylipistotasoisen koulutuksen merkityksestä Satakunnalle tämän lehden palstoilla. Se johti moniin toimenpiteisiin.

Ensimmäisen kerran maakunnan päälehti Satakunnan Kansa otti kantaa oman yliopiston puolesta. Samoin teki Porin kaupunginhallitus. Satakunnan maakuntahallitus palkkasi selvitysmiehen korkeakoulutasoisen koulutuksen kehittämiseksi Satakunnassa. Selvitysmieheksi valittiin Turun yliopiston entinen rehtori, emeritusprofessori Kalervo Väänänen.

Sekä toimeksianto että selvitysmiehen nimi herättivät minussa epäilyjä siitä, mihin tulokseen päädytään. Toimeksiannon olisi pitänyt tähdätä yliopistotasoisen koulutuksen kehittämiseen. Jotenkin aavistin myös, ettei Turun yliopiston entinen rehtori esitä Poriin yliopistoa.

Näinhän siinä kävikin. Aika nopeasti Väänänen ilmoitti, ettei hän ehdota yliopistoa Poriin. Hän kyllä esitti joukon toimenpiteitä muun korkeakoulutuksen kehittämiseksi. Niiden vaikuttavuudesta en tiedä.

Porin kaupunginhallitus asetti kuitenkin strategiseksi tavoitteeksi Porin yliopiston. Nyt alkaa olla aika valmistella käytännön toimenpiteitä tähtäimenä ensi kevään eduskuntavaalien jälkeinen aika. Satakuntalaiset kansanedustajat on sitoutettava yliopiston perustamiseen.

Porissa tarvitaan nyt käytännön toimenpiteitä yliopistollisen koulutuksen vahvistamiseen. Porin pitäisi lisätä yliopistokeskuksen rahoitusta merkittävästi osoittaakseen, että kaupunki haluaa itsekin panostaa yliopistolliseen koulutukseen.

Edelleen Porissa pitäisi asetettavan työryhmän toimesta tehdä konkreettinen esitys siitä, minkälaista yliopistoa tavoitellaan. Ehdotuksen pitäisi sisältää muun muassa tiedekunnat. Yliopistolliseen koulutukseen sijoitettavat rahat tulevat takaisin moninkertaisena.

Toinen Satakunnan kehityksen edellytys on hyvät liikenneyhteydet. Raideliikennettä ei tänä päivänä voita mikään. Se on ilmastoystävällistä ja turvallista.

Esitin suoraa junayhteyttä Pori-Kokemäki-Forssa–Karkkila-Helsinki jo lähes 20 vuotta sitten. Silloin eikä myöhemminkään siihen ei tosissaan tartuttu. Nyt esimerkiksi Turun ja Tampereen tunninjuna-ehdotukset ovat menossa eteenpäin ja varmasti toteutuvatkin. Satakunta jäi tästä junasta.

Jotain pitää kuitenkin tehdä Porin yhteyksien parantamiseksi Tampereelle ja Helsinkiin. Tässä olisi Satakunnan maakuntaliitolla ja kansanedustajilla tehtävää.

Kovin heikosti ovat Porin liikenneyhteydet kehittyneet viime vuosikymmeninä. Vuonna 1990 ollessani kansanedustaja ja valtuuston puheenjohtaja kutsuin silloisen VR:n pääjohtajan Eino Saarisen Poriin kertomaan kehitysnäkymistä.

Tiedotustilaisuudessa kysyin Saariselta, milloin Porista pääsee junalla Helsinkiin kahdessa ja puolessa tunnissa. Saarinen vastasi: ”vuonna 1998”. Junamatka Porista Helsinkiin kestää edelleen yli kolme tuntia, kuten se on kestänyt jo vuosikymmeniä.

Mikko Elo

valtiopäiväneuvos

Pori

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut