Pori–Haapamäki-radan käyttöoptio lunastukseen?

Pori–Haapamäki-rata on vuonna 1985 pääosin liikenteeltä lakkautettu rataosa Porista Kankaanpään, Parkanon ja Virtain kautta Haapamäelle. Alun perin radan tarkoitus oli tarjota suorempi kuljetusreitti Jyväskylän suunnalta Porin satamaan. Nykyisin rataosasta ovat käytössä ainoastaan osuudet Parkano–Niinisalo sekä Pori–Aittaluoto.

16.5. 19:20

Toimittaja Sakari Muurinen pohdiskeli viime viikolla kolumnissaan (SK 11.5.) Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden vaikutuksia Satakuntaan liikenneyhteyksien ja infrastruktuurin näkövinkkelistä. Yhtenä tulokulmana Muurinen nosti ”Nato-radan” Pori–Parikkala kunnostamisen.

Samoin FM Hannu Paaso väläytti mielipidekirjoituksessaan (HS 13.5.) radan käyttöönottoa vaihtoehtona Saimaan kanavan todennäköisestä sulkemisesta seuraaviin logistiikkaongelmiin.

Satakuntaliiton nettisivuilta löytyy puolestaan WSP Finland Oy:n kaksi vuotta sitten tekemä selvitys Pori–Haapamäki-radan käyttöönoton kustannuksista, jotka olisivat tuolloin olleet noin 360–420 miljoonaa euroa (sähköistyksestä riippuen).

Suomessa viime vuosina meneillään olleista ratahankkeista tämä olisi ylivoimaisesti halvimmasta päästä. Maakunnan kansanedustajista ainakin Jari Koskela, Petri Huru, Matias Marttinen ja Jari Myllykoski ovat liputtaneet viime vuosina radan käyttöönoton puolesta.

Merkittävä välitön hyöty olisi Pori–Tampere-radan (ja pääradan) henkilöjunayhteyksien huomattava nopeutuminen hitaampien tavarajunien siirtyessä käyttämään valtaosin toista reittiä.

Keski- ja Itä-Suomen metsäbiotalouden ja sellutuotannon kasvunäkymät ovat pitkällä aikavälillä hyvät, ja puuhakkeen sekä turpeen kotimaiset logistiikkavirrat olisi lähivuosina energiantuotantoakin ajatellen syytä olla yhä tehokkaasti hyödynnettävissä. Metalli- ja kemianteollisuus tarvitsevat myös toimivaa länsi–itä-tavarakuljetusyhteyttä. Tampereelle olisi rautatieliikenteen ruuhkaisena ja kriisitilanteessa haavoittuvaisena solmukohtana hyvä olla vaihtoehtokiertoreitti joka tapauksessa.

Muuttuneessa turvallisuusympäristössämme Niinisalon varuskunnan ja Porin sataman kuljetusyhteyden merkitys tulee eittämättä kasvamaan, kuten myös Puolustusvoimien tarve toimiville rautatiekuljetusyhteyksille koko Suomen alueella.

Satakunnalla ja Porilla olisi nyt erinomainen iskupaikka kriisitilanteita varten säilytetyn rataosuuden käyttöönotolle. Mäntyluodon ja Tahkoluodon satamiin investoitu potentiaali tulisi vihdoin täysillä ulosmitata.

Kustannustehokas uusintainvestointi – Pori–Haapamäki-radan kunnostus – olisi sekä ekoteko että piristysruiske koko maakunnan raideliikenneyhteyksille, Rauma–Kokemäki-henkilöjunayhteyshanketta unohtamatta.

Jos tässä tilanteessa ei kuitenkaan toimita, Ruosniemi–Niinisalo-rataosuudelta voinee ainakin lopullisesti rullata kiskot kierrätykseen ja palauttaa ratapohja luonnontilaan.

Mieluummin kuitenkin näkisin tulevaisuudessa Satakunnan ja Porin yhtenä vientiteollisuutemme hyvin toimivista vetureista kuin sivuraiteelle unohdettuna jarruvaununa.

Heikki Honkanen

valtiotieteiden maisteri

Pori

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut