Joukkoliikenteen järjestäjät vastaavat kritiikkiin – Föli, Lifti, Jouko vai Jojo? Ei kun Pori!

Porin Linjojen bussi pyyhältää eteenpäin lumisella tiellä. Kuvituskuva.

3.4. 8:00

Jonne Varpomaa kritisoi voimakkaasti (SK 31.3.) Porin kykyä suunnitella joukkoliikennettä. Aina on varaa parantaa, mutta haluamme kuitenkin kiinnittää huomiota muutamiin väitteisiin, joita kirjoituksessa oli.

Joukkoliikenteen reittien ja aikataulujen suunnittelusta vastaa tieliikenteen toimivaltainen viranomainen eli Porin seudun joukkoliikennejaosto, kun taas Porin Linjat Oy järjestää vuoroille bussit ja kuljettajat. Liikenteen suunnittelu perustuu matkustajakäyttäytymiseen, jota seurataan rahastuslaitedatan, kuljettajien kokemusten ja kerättävän asiakaspalautteen avulla.

Porin kokoisessa kaupungissa kysynnän vaihtelu vuorokauden aikojen mukaan asettaa suuren haasteen tehokkaille bussi- ja kuljettajakierroille. Aamu- ja iltapäivien ruuhkiin busseja ja kuljettajia tarvitaan samanaikaisesti enemmän. Keskipäivällä osa busseista seisoo toimettomina ja kuljettajat pitävät taukojaan.

Turun Fölin ja Porin joukkoliikenteen vertaaminen on sikäli hyödytöntä, että asukastiheys eli joukkoliikenteen mahdollinen kysyntä on Turussa aivan eri mittasuhteissa, kuten myös joukkoliikenteeseen sijoitettavat verorahat. Porille oikeampia joukkoliikenteen verrokkeja ovat Vaasan Lifti, Lappeenrannan Jouko ja Joensuun Jojo. Voimme silti todeta, että tälläkin viikolla Porissa ja Ulvilassa bussin kyytiin noustiin lähes 6000 kertaa päivässä.

Varpomaa mainitsi myös heilurilinjat ja sen, miten Turussa bussit liikkuvat ja kuljettajat vaihtuvat. Näin se Porissakin nykyisellään pääasiallisesti menee, vain kyliltä kouluille ajettavat vuorot kiertävät toria. Koulubussit ovat niitä, jotka keskipäivällä menevät tauolle.

Eteläpuistosta loppui joukkoliikenne vajaa vuosi sitten, joten ei siellä montaa bussia enää peräkkäin voi kulkea. Puskuri perässä ajamisen pulmia ratkotaan paraikaa katu- ja liikenneverkon suunnittelutyössä, jossa osoitetaan keskustan joukkoliikennekadut; mistä keskustassa bussit aina ajavat, missä bussin matkustajalla on mukavat pysäkit, ja mistä vievät viihtyisät kävelyreitit perille. Vaikka bussit ajelisivat keskustasta Koivulaan liki toisiaan, silti matkustajat Sampolassa, Koivistonluodossa ja Kalaholmassa löytävät omat bussinsa kotikulmiltaan.

Lopuksi on vielä todettava kirjoittajalle muutama seikka: Porissa ei ole Tehtaantie-nimistä katua, Riihikedon kaupunginosassa ei ole Heseä eikä Ulasoorissa Porin Linjojen talleja. Voidaan myös sanoa, että me pidämme omasta kaupungistamme ja viihdymme täällä kyllä!

Markku Hermonen

Porin Linjat Oy, toimitusjohtaja

Merika Lanne

Porin kaupunki, joukkoliikennepäällikkö

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut