Hyvää vointia, Satakunta – olisiko hyvinvointialueiden rakenteita pitänyt paremmin kontrolloida lainsäädännöllä

31.3. 20:30

Hyvinvointialueiden organisaatioita muodostetaan kovaa vauhtia. Eri alueiden organisaatiot vaikuttavat muodostuvan hyvin erilaisiksi.

Herää kysymys, olisiko rakenteita pitänyt uudistuksessa paremmin kontrolloida lainsäädännöllä?

Uutisoinnissa on tuotu esiin, että Satakuntaan kaavaillaan poikkeuksellisen raskasta poliittista organisaatiota. Melko kovia palkkioitakin kaavaillaan. Toimielimiä on paljon, ja ne ovat myös melko suuria jäsenmäärältään.

Kustannuskäyrät ovat sote-sektorilla jo hyvän aikaa näyttäneet kasvusuuntaa. Yksi keskeinen syy koko uudistusprosessin alkuunpanolle oli aikoinaan kustannusten nousun hillitseminen.

Sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi hoidetaan tälläkin hetkellä Satakunnassa, ja niissä poliittista valtaa käyttävät nykyiset poliittiset päätöksentekoelimet.

Hyvä lähtökohta uudistuksessa olisikin ollut se, että uusi muodostettava organisaatio ei lähtökohtaisesti olisi olemassa olevaa raskaampi tai kustannustasoltaan korkeampi. Sote-alueet kun jakavat ennalta määrättyä rahaa ilman verotusoikeutta, ja tähän loogisesti kuuluu määrärahoissa pysyminen.

Mutta huomattava toki on, että äänestäjät käyttivät aluevaaleissa valtaa. Vaalissa valtaan valitut henkilöt nämä asiat nyt päättävät, kuten demokratiassa tapana on.

Arto Nurmi

vara-aluevaltuutettu (ps.)

Pori

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut