Opettajiksi opiskelevat pohtivat: Onko nuorten hyvinvointi kestävällä vai kaltevalla pohjalla?

Nuorten omaa aikaa ja kaverisuhteita vaalimalla henkinen kuormitus vähenee ja opiskelu- ja työasiat suhteutuvat elämän kokonaisuuteen, kirjoittajat korostavat.

22.2. 20:50

Nuorten henkinen kuormitus on maailmanlaajuinen huolenaihe. Suomessa peräänkuulutetaan yhteiskunnallista vastuuta nuorten hyvinvoinnista yksilöimättä, mitä tällä tarkoitetaan. Toiveikkaat katseet suuntautuvat usein oppilaitoksiin.

Toivomme kirjoituksemme herättävän keskustelua nuorten henkistä kuormitusta vähentävistä muutoksista. Olemme puhuneet asiasta keskenämme ja nuorten kanssa sekä perehtyneet tutkimuksiin ja julkiseen keskusteluun.

Tältä perustalta esitämme arkisia nostoja, joihin paneutumalla jokainen voi pohtia mahdollisuuksiaan edistää nuorten hyvinvointia.

Nuorten omaa aikaa ja kaverisuhteita vaalimalla henkinen kuormitus vähenee ja opiskelu- ja työasiat suhteutuvat elämän kokonaisuuteen. Lisäksi järjestötoimintaan panostamalla turvataan hyvinvointia tukevien vapaa-aikapalvelujen monipuolisuus.

Parhaimmillaan opettaja tuntee oppilaansa. Kaikki lähtee aidosta välittämisestä ja hyvästä vuorovaikutuksesta. Keskusteluun kannustavat opetustilanteet ja oppisisältöjä yhdistelevät harjoitteet tukevat uusien asioiden sisäistämistä.

Opettajat huolehtivat, että kotitehtävien kokonaismäärä on kohtuullinen. Kun nuori oppii rikkaissa opetustilanteissa, paine illalla opiskeluun vähenee ja vapaa-ajan sekä rentoutumisen mahdollisuudet lisääntyvät.

Riittävästi resursoidulla opinto- ja uraohjauksella taataan, että kukaan ei jää yksin suurten päätösten edessä. Mielekkäät valinnat antavat hyvät lähtökohdat opintojen edistämiselle. Tarkasti harkituilla TET-jaksoilla nuori saa pohjaa tulevaisuudensuunnitelmilleen.

Väsynyt opiskelija on harvoin tarmokas tuen hakija. Hänellä voi olla myös vaikeuksia tunnistaa tuen tarvettaan. Oppimisen tukipalveluhenkilöstön säännölliset vierailut opiskelijaryhmissä lisäävät tuttuutta ja madaltavat kynnystä kääntyä ammattilaisten puoleen. Näin nuori saa apua oikealla hetkellä pieneltäkin tuntuvaan ongelmaan, eikä se kasva ja monimutkaistu.

Kun nuori uupuu, hän saa ammatillista tukea omasta yhteisöstään. Tämä on mahdollista, kun kaikki alueella vaikuttavat viranomaiset, järjestöt ja seurakunnat yhdistävät voimansa ja asiantuntijansa sekä sopivat tuen asuinaluekohtaisesta koordinoinnista.

Asiantuntijat kunnioittavat työssään nuorten näkemyksiä ja läheissuhteita. Nopeasti saatu apu vaikuttaa usein käänteentekevästi yksittäisen nuoren elämään ja henkisen tasapainon löytämisen myönteiset kerrannaisvaikutukset ovat huomattavat.

Asioiden ajattelu pitkällä tähtäimellä on kannatettavaa. Harkitsemattomat, helpoilta tuntuvat ratkaisut saattavat jopa lisätä ongelmia. Riittävä, tarkoin harkittu ja kuunteleva ammatillinen työ tuottaa tulosta.

Kaikki esitetyt muutoskohteet eivät sovellu kaikille. Osa näistä on joissakin kodeissa ja kouluissa jo arkipäivää. Joku lukijoista ärsyyntyneekin nostoistamme.

Tavoitteemme kuitenkin täyttyy, jos kirjoitus saa pohtimaan omia muutosehdotuksia nuorten henkisen kuormituksen vähentämiseksi.

Elina Kangas

Ulvila

Esa Karttunen

Jyri Kivistö-Rahnasto

Vantte Lindevall

Tampere

Minna Niemi

Ylöjärvi

Susanna Siro

Parkano

Kirjoittajat opiskelevat ammatillisiksi opettajiksi Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut