Kirkon merkitys on kasvanut korona-aikana - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Kirkon merkitys on kasvanut korona-aikana

2.1. 18:00

Ehdokasasettelu ensi syksyn seurakuntavaaleihin käynnistyy alkuvuodesta.

Seurakuntavaalit ovat tämän alkavan vuoden 2022 suurimpia haasteita kirkollisella saralla. Sunnuntaina 20. marraskuuta seurakuntalaiset pääsevät taas uurnille ilmaisemaan mielipiteensä siitä, millaisella kokoonpanolla oman seurakunnan asioita pitäisi hoitaa seuraavat neljä vuotta.

Sitä ennen valitsijayhdistykset etsivät ehdokkaita listoilleen aina elokuun loppuun saakka.

Vuoden 2018 seurakuntavaaleissa koko maan äänestysprosentti oli 14,4. Porin ev.lut. seurakuntayhtymässä se oli 10,8. Pudotusta edellisiin vaaleihin oli Porissa 0,8 prosenttiyksikköä, eli hieman vähemmän kuin valtakunnallisesti.

Aktiivisimmat äänestäjät löytyivät Lapuan hiippakuntaan kuuluvasta Kinnulan seurakunnasta, jossa äänestysprosentti oli 48,1. Koko maan tasolla pudotusta edellisistä vaaleista oli 1,1 prosenttiyksikköä.

Alenevat äänestysprosentit ovat kaikkien vaalien ongelma Suomessa, ehkä presidentinvaaleja lukuun ottamatta.

Seurakunnat alkavat heti alkuvuodesta virittäytyä seurakuntavaaleihin. Vaalien organisoimisen lisäksi seurakuntien on myös tuotava esiin vaalien merkitystä ja innostettava ihmisiä, etenkin nuoria, ehdolle.

Seurakuntavaalit eivät ole perinteisesti innostaneet nuoria sen enempää äänestämään kuin lähtemään ehdollekaan. Nuorten tavoittaminen on toki nykyään helpompaa kehittyneen digitaalisen viestinnän ansiosta, mutta toisaalta nuorten mielenkiinnosta kilpailevat entistä useammat ärsykkeet.

Korona on tulevia vaaleja ajatellen suuri haaste. Jos tartuntamäärät ovat isot, eivät äänestäjät lähde liikkeelle. Esimerkiksi alkuvuonna Meri-Porissa kirkkoherranvaalien tiimoilta järjestetyt kaikille avoimet keskustelutilaisuudet eivät houkutelleet seurakuntalaisia paikalle, ja koronan pelko oli varmaan tässä tärkeä syy.

Kukaan ei tiedä, millainen koronatilanne Suomessa on ensi vuoden marraskuussa seurakuntavaalien aikaan. Jos se on huono, ainakaan ikäihmiset ja riskiryhmäläiset eivät välttämättä uskalla lähteä liikkeelle.

Puuvillan kauppakeskus valjastettiin viime seurakuntavaaleissa käyttöön sekä äänestyspaikkana että mainosareenana. Ratkaisu oli enemmän kuin oikea. Moni Puuvillassa äänestänyt tunnusti paikan päällä, että hän käytti äänioikeuttaan seurakuntavaaleissa nyt ensimmäistä kertaa.

Koska tästä saatiin hyviä kokemuksia, samoin kuin muidenkin isojen tavaratalojen osalta, on tähän puoleen satsattava myös tulevissakin vaaleissa.

Myös vastoinkäymisistä kannattaa ottaa opiksi. Esimerkiksi Mikkolan Prismassa äänestysinto oli viime kerralla niin suurta, että äänestysliput loppuivat kesken.

Kirkon on siis mentävä sinne, missä ihmisetkin ovat.

Poliittisten vaalien yhteydessä on aina silloin tällöin kommentoitu sitä, ovatko puolueet saaneet viestinsä perille.

Myös kirkon haasteena on saada oma viestinsä perille maallistuvassa maailmassa. Siinä on haastetta paitsi kirkon viestijöillä, myös kenellä tahansa kirkon työntekijällä, sillä kaikki kirkon työntekijäthän viestivät kirkon sanomasta ja tehtävistä, kukin omalla tavallaan.

Kannattaa toisaalta muistaa, että korona-aika on toivottavasti osaltaan nostanut tietoisuutta kirkon tekemästä työstä ja tarjolla olevista palveluista. Kun aineellinen ja henkinen hätä kasvoi pandemian alettua, näkyi se nopeasti esimerkiksi diakoniatyöntekijöiden arjessa.

Jo valtakunnallisen tason tiedot siitä, miten kirkosta eroamiset vähenivät viime vuonna heti poikkeustilan astuttua voimaan, antavat tästä omaa vahvaa viitettään.

Kirjoittaja on Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut