Löytyykö koulutuksen uudistamisesta ratkaisu hoitajapulaan? - Lukijalta - Satakunnan Kansa

Löytyykö koulutuksen uudistamisesta ratkaisu hoitajapulaan?

Kirjoittajan mukaan hoitajien työvoimapulaa ei ratkaista äkkinäisellä taikasauvan heilautuksella.

29.12.2021 18:37

Pian toimintansa aloittavan Satakunnan hyvinvointialueen yhtenä suurena haasteena heti alusta alkaen on henkilöstön riittävyys. Erityisen kova pula on hoitajista.

Osaan sote-ammateista on koulutettu työvoimaa jo pitkään erilaisilla työnantajien tarpeista lähtevillä räätälöidyillä koulutuksilla. Oppisopimus- ja työvoimapoliittiset koulutukset sopivatkin erittäin hyvin toisen asteen koulutuksiin.

Opiskelijalla on jo heti opintojen alussa mahdollisuus päästä tekemään käytännön työtä ja opiskella samalla tutkinto. Samoin työnantaja voi hyödyntää opiskelijan osaamisen karttumista.

Korkeakoulututkinnoissa samaa mahdollisuutta hyödynnetään vain lääkäri- ja erikoislääkärikoulutuksessa. Muissa sote-alan koulutuksissa opiskelijat toki työskentelevät alan palkkatyössä jo hyvin varhaisessa vaiheessa opintoja, mutta tämä tapahtuu opiskelujen lisänä.

Kertynyttä työkokemusta huomioidaan opinnoissa hyvin niukalti. Monesti opiskelun ja työn yhdistäminen uuvuttaa opiskelijoita. Kääntöpuolena on myös opintojen jääminen toiselle sijalle, ja pahimmillaan valmistumisen viivästyminen tai opintojen keskeytyminen.

Erikoislääkärien koulutusvirkoja vastaavat sairaanhoitajien ja muiden sote-ammattilaisten koulutukseen sidotut työsuhteet eivät suinkaan ole uusi ajatus. Nykyisessä työvoimapulassa se on kuitenkin asia, joka tulisi nostaa takaisin keskusteluun yhtenä ratkaisuna palkkauksen tarkistamisen ja työolosuhteiden kehittämisen rinnalla.

Esimerkiksi sairaanhoitajakoulutusta säätelee EU direktiivi (2013/55/EU), joka edellyttää koulutuksen sisältävän vähintään 50 op-harjoittelua. Käytännön hoitotyössä tätä määrää ei tällä hetkellä suinkaan harjoitella, vaan eri ammattikorkeakoulut ovat ratkaisseet asian eri tavoin.

Työvoimapulaa ei ratkaista yhdellä taikasauvan heilautuksella, vaan pienistä puroista kertyy riittävä virtaus tarvittavine pyörteineen.

Ratkaisuja täytyy olla valmis hakemaan sote-uudistuksen hengen mukaan vanhoja rakenteita uudistamalla.

Yhtenä ratkaisuna tulisikin käyttää hoitajien koulutustyösuhteita, jotka sisältävät työpaikoilla tapahtuvaa teoria ja käytännön opetusta.

Opintojen aloitus tapahtuisi edelleen oppilaitoksissa teoriaopetuksena, jonka jälkeen opinnot jatkuisivat työpaikoilla sisältäen käytännön työtä ja teoriaopetusta. Opetuksen ja opettajien jalkauttaminen käytännön hoitotyöhön vastaa myös ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI-toiminta) velvoitteeseen, jonka painopiste on paikoin nousemassa jopa opetusta tärkeämmäksi. Samalla koulutusmallilla voidaan vastata myös muiden ammattiryhmien koulutustarpeeseen, kuten kätilöiden, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien, joita Satakunnassa ei kouluteta.

Muutos edellyttää uutta ajattelua sekä rohkeutta niin hyvinvointialueelta kuin oppilaitoksilta.

Jenni Suonpää

hoitotyön opettaja

aluevaaliehdokas (kesk.)

Säkylä

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut